Vi har inte en likvärdig skola

Skolsegregationen är allvarlig i Enköpings grundskola, skriver Mats Alvemark.

Skolsegregationen är allvarlig i Enköpings grundskola, skriver Mats Alvemark.

Foto: JESSICA GOW / TT

Insändare2019-11-28 05:30
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Ingvar Smedlund och Mats Flodins svar på min insändare om segregation och skolranking är talande, man ”VILL erbjuda en likvärdig skola för alla”, men man gör inte det! Segregationen i Enköping ökar. Ni beskriver en verklighet som ni vill att den ska vara men den stämmer tyvärr inte. Bekymmersamt om ni och skolledningen grundar era beslut på något som passar in i er bild och inte verkligheten. 
Låt oss prata om lösningar, här kommer mitt konkreta förslag på hur vi kan lägga grunden till en bra integration i Enköping.
Vi tvingas konstatera att skolsegregationen är allvarlig i Enköpings grundskola, med mycket stor koncentration av elever till Enöglaskolan och Rombergaskolan, som inte har svenska som modersmål. Vi befinner oss mycket långt från det som är lagstadgat, nämligen en likvärdig skola. En likvärdig skola som ger alla barn i vår stad samma möjligheter. 

Enligt lärarna på Enöglaskolan är det 90-95 procent av eleverna som inte har svenska som modersmål, vilket betyder att det finns endast cirka 2 svenska elever i varje klass! Under dessa förutsättningar blir det mycket svårt att lära sig svenska. Hälften av dessa elever kommer inte att bli godkända i svenska när dom går ut grundskolan, det betyder att dom inte kan komma in på gymnasiet vilket i sin tur leder till stora svårigheter att komma in på arbetsmarknaden. Problem är till för att lösas precis som grundskolechefen Anders Härdevik säger är ”integration är hela samhällets uppgift”.
 

Idag har vi 1 403 elever i Enköpings grundskola som inte har svenska som modersmål. Vi antar att det är 25 elever i varje klass, det blir 173 klasser, vi sprider ut dessa elever i alla klasser. Resultatet blir ca 8 barn i varje klass. 
Detta skapar förutsättningar för lärarna att lära alla barn svenska, samtidigt som barnen får svenska vänner. 
Vi lever i en globaliserad värld där blandning av olika folk och kulturer ger möjligheter till både förståelse och lärande.