Fortsatt kritik mot nya busslinjer

För snabbt, för dyrt och för stora brister. Så kan man sammanfatta kommentarerna till förslaget om ny dragning av busslinjerna.

Hur ska UL-bussarna trafikera gator och vägar i Enköpings kommun i framtiden? Den frågan är just nu ute på remiss och fortsätter att väcka starka reaktioner. Hur landsortsbussarna påverkas är en viktig del som också måste ingå i förslaget, menar flera politiker.

Hur ska UL-bussarna trafikera gator och vägar i Enköpings kommun i framtiden? Den frågan är just nu ute på remiss och fortsätter att väcka starka reaktioner. Hur landsortsbussarna påverkas är en viktig del som också måste ingå i förslaget, menar flera politiker.

Foto: Anders Liljestrand

Enköping2019-11-15 21:00

Tidningen berättade nyligen att miljö- och byggnadsnämnden gör tummen ned till stora delar av förslaget.

"Det är inte effektivt att alltid behöva byta till lokal buss", menar politikerna om att ha Resecentrum som knutpunkt för all regiontrafik.

På kort tid, fast det fortfarande återstår flera veckor att tycka till om UL:s förslag, har det kommit in över 400 synpunkter.

Det är kommunens plan- mark- och exploateringsutskott som på sitt nästa möte, den 5 december, ska formulera kommunens samlade reaktion på förslaget.

– Vi försöker planera in ett möte med trafik- och samhällsutvecklingsnämnden. Vi är eniga i mycket av den kritik som kommit fram hittills, säger plexutskottets ordförande Ulrika Ornbrant (C).

En av de mest kritiska är plexutskottets vice ordförande, Anders Wikman (NE).

Han menar att hela processen måste göras om.

– Det är inte försvarbart att kommunen redan till 2022 ska tvingas göra infrastruktursatsningar på uppemot 60 miljoner kronor. Vi måste se det här i ett större perspektiv. Fler aspekter måste belysas, säger han.

Anders Wikman menar att kommunen måste höja målsättningen, inte minst för att tillgodose busstrafiken i flera delar av kommunen.

– Vi kan inte lägga 60 miljoner kronor på att bygga om Fannakorset, bygga nya hållplatser och vändplatser och bygga ut Resecentrum inom tre år och ändå inte kunna öka kollektivtrafikresandet i nivå med våra uttalade ambitioner. Vi börjar från en väldigt låg nivå, säger Wikman.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!