Vattenfall lånade ut bilen, en Hyundai IONIQ electric. I lånet ingick klimatcoachen Lasse Ejeklint och ett filmteam som dokumenterade dagen med elbilen. Vattenfall ska använda filmen med Sävstafamiljen i företagets marknadsföring av ett laddnätverk för elbilar.

Alexandra Widelund, Mathias Raine och barnen Max och Moa har tre bilar och använder till vardags två bilar. Det blir många mil varje dag. Alexandra jobbar i Stockholm och Mathias i Upplands-Väsby. Bil är enda realistiska alternativet för dem när de ska pendla till och från arbetena.

– Kommunalt skulle det ta tre gånger så lång tid att ta sig till jobbet och det är inte värt det. Det blir bilpendling som gäller, säger Alexandra.

Det var i tisdags, då det snöade och regnade hela dagen, som familjen fick använda elbilen. Teamet från Vattenfall kom ut till Sävsta på morgonen. Sedan var det dags för Alexandra att göra samma resa som hon brukar göra andra vardagar.

Först skjutsade hon Max till förskolan Paletten i Ekolsund och sedan Moa till Skolstaskolan. Därefter åkte hon till jobbet i Stockholm.

– Jag och bilen åkte till jobbet utan problem, berättar hon.

– Att köra en elbil är inte så mycket annorlunda än att köra en vanlig bil mer än att det är mycket tystare och det är ju behagligt.

Hon fick ladda bilen under dagen på en laddningsstation på Söder före avfärden hem från arbetet.

Alexandra konstaterar att det krävs lite mer planering när man har elbil. Det tar längre tid att ladda, även vid snabbladdningsstationer, än att tanka och det är än så länge glesare mellan laddningsstationerna än mellan bensinpumparna.

– Vi skulle tycka att det vore perfekt att ha en elbil som en pendlarbil till jobbet. Men för längre sträckor då man inte vet hur långt man ska åka ska det nog vara en vanlig bil eller en laddhybrid. Jag tror att elbilar är framtiden, men det är ett litet tag kvar tills vi är där.

Skulle ni kunna tänka er att köpa en elbil om ni stod inför inköpet av en ny bil?

– Det skulle vi nog göra. Då skulle vi vilja ha en mindre elbil som klarar längre distanser.

Klimatcoachen Lasse Ejeklint har räknat ut att familjen gör av med cirka 3 000 liter bensin om året, vilket kostar ungefär 42 000 kronor. Under det året släpper de ut omkring 6 000 kilogram koldioxid. Han har dock räknat med att båda jobbar heltid, men familjen belastar inte miljön fullt så mycket eftersom Alexandra är ledig en dag i veckan samt jobbar hemifrån någon dag per vecka.

Med en elbil skulle elen kosta cirka 9 000 kronor. Koldioxidutsläppet blir noll, om elen kommer från koldioxidneutral elproduktion.