Kommunens invånare kunde rösta på vilken logotyp som ska representera Enköpings kommun som plats mellan den 29 januari och 16 februari i år. Två alternativ fanns att rösta på och nu är omröstningen klar och rösterna räknade.

Den vinnande logotypen fick 60 procent av rösterna, totalt kom 1307 röster in.

Logotypen ska vara klar att använda efter sommaren. Den kommer vara fri att använda för alla som vill marknadsföra kommunen som plats.

– Vi utgår från logotypen när vi tar fram resten av det grafiska uttrycket för Enköping som plats. Under omröstningen har vi också fått in bra synpunkter och idéer som vi kommer att väva in i det arbetet, säger marknadsstrategen Caroline Westerberg.

En justering av loggan har gjorts efter synpunkter från kommuninvånare. Nu står det bara ”Sveriges närmaste stad” under namnet Enköping. Förut stod det ”Enköping – Sveriges närmaste stad”.

Enköpings kommuns logotyp för organisationen kommer att vara kvar och användas som tidigare. De båda logotyperna ska användas i olika sammanhang.