Den lettiska sopranen Marlena Keine är en av årets Giresta stipendiater och kommer till Giresta kyrka den 11 november för att ge sin stipendiatkonsert. Marlena har studerat vid Musik- och teaterakademien i Tallinn för professor Pille Lille och vid Hanns Eisler-akademien i Berlin. Med sig har hon ackompanjatören Agnese Eglina. Marlena Keine kommer att sjunga både arioer och romanser.

På hennes repertoar vid till exempel Lettiska Nationaloperan och baletten, LNOB, står bland annat Trollflöjten, Carmen (Frasquita) och Läderlappen (Adele). Den praktfulla operabyggnaden var från början ritad som stadsteater av en berömd arkitekt från S:t Petersburg, Ludwig Bohnstedt. Den invigdes 1863. Efter en brand 1882 rekonstruerades teatern av den lettiske stadsarkitekten Reinholds Smelings. Teatern blev operahus 1919 och 1922 tillkom den första professionella balettensemblen i Lettland. Många av sångarna vid operan har fått huvudroller vid Metropolitan i New York.

Musik av annat, men inte mindre engagerande slag, bjuder Trio Tzeitel på när gruppen den 15 november kommer till Stationen Scen och Konst i Bålsta och den 16 november till Kryddgården i Enköping.

Artikelbild

| Trion Tzeitel föddes år 2007 ur ett gemensamt intresse för klezmermusik. De tre bjuder på en musikalisk upplevelse som lockar till både skratt och gråt.

Trion kan fira 10 år i år. Den föddes år 2007 ur ett gemensamt intresse för klezmermusik och består av Anna Cochrane, fiol och altfiol, Christopher Andersson, kontrabas samt Sara Fridholm, dragspel och sång. 2014 släppte trion sitt andra album ”Återfallet”, med den inspelningen vidgade Tzeitel sina musikreferenser med romska melodier, nordiska klanger och kammarmusik vilket bidrar till trions unika uttryck.

Trion fick tidigt gehör hos publiken. När den gästade Umeå 2011 skrev Västerbottens-Kuriren ” Anna Cochrane har ett vackert, tekniskt fiolspel, och är en fena på att använda den där lite suddiga stråktekniken där tonen får en lite hes klang ... När Sara Fridholm improviserade på dragspelet grep fraserna tag i en och svingade sig iväg, långt från det banala och förutsägbara ... Christoffer Anderssons kontrabas bildade en fast och orubblig grund för melodiernas alla utsvävningar.”

Trion är flitigt i farten och medlemmarna är engagerade i andra konstellationer och sammanhang. Så har till exempel Christoffer Andersson genomfört närmare 800 konserter som soloartist och spelat i grupper som till exempel Sandy Brechin Trio och Petra Haraldson. Christoffer Andersson och Sara Fridholm är engagerade i BergKultur, en förening med säte i Bergs gamla skola i Torsåker, Gästrikland, där de arrangerar konserter och kurser.

– Trion Tzeitel tar er med på en resa som börjar bland judiska spelmän i Öst- och Centraleuropa, där klezmermusiken och den judiska kulturen blommade fram till andra världskriget. Med melodier från när och fjärran gestaltar Tzeitel en kultur som först blev splittrad men sedan samlades ihop ur spillrorna.