Olle Nordberg hade bjudit in två operastjärnor och en pianist, samtliga Girestastipendiater, som bjöd på vokala och musikaliska njutningar på högsta nivå.

Den lyriska sopranen Sofie Asplund inledde med ”Hjärtats sånger” (1942) av G. De Frumerie till text av Pär Lagerkvist. Med sin gnistrande, nyansrika stämma ”läste” hon med stor inlevelse de finstämda dikterna om kärlek och ömhet. Ibland smygande ibland med stor dramatik som i dikten ”Du är min Afrodite”.

Hon följdes av Luthando Quave, sydafrikansk baryton som gjort snabb karriär och som redan hunnit med att beträda operahuset Mets tiljor. Men fingertopps känsla för innehållet i de 16 sångerna i Robert Schumanns ”Dichterliebe” (1840) berättade han om glädjen över ett nytt kärleksförhållande som dock vände i olycka. Här fick Luthando visa sin excellenta förmåga att variera tolkning och röstläge från ljuvt lyriskt till våldsamt dramatiskt uttryck.

Artikelbild

| Värden. Olle Nordberg hade valt programmet i sin andra önskekonsert i Giresta kyrka.

När Sofie Asplund sedan framförde Zerbinettas recitativ och aria ”Grossmächtige Prinzessin” ur ”Ariadne på Naxos” av Richard Strauss var stämningen hög i den fullsatta Girestakyrkan. Än högre blev den efter Sofies magnifika koloraturfyllda sång med många höga C. Storslaget.

Tillsammans avslutade de två önskekonserten med duetter ur Mozarts operor. Men publiken ville ha mer och efter en smäktande vals ur Lehárs ”Glada” änkan tackade publiken de två med stående ovationer, Sofie Asplund, aktuell på Göteborgs operan och Luthando Quaye som sjunger ­Figaros roll på Köpenhamns­operan.

Förträfflig ackompanjatör var Giresta Musikstiftelse nye musikchef Peter Friis Johansson som också hälsade välkommen till den 20 januari för en pianokonsert och bildandet av föreningen Giresta­vännerna.