När beskedet kom om att jätteprojektet skulle frysas tvingades Trafikverket senarelägga flera kritiska anbudsarbeten. Nu börjar bilden av konsekvenserna klarna.

-Frysningen kommer att försena projektet med sex månader, säger Johan Brantmark, Trafikverkets projektchef för förbifarten.

170 miljoner

Att i ytterligare sex månader hålla igång den stora organisation som krävs för att bygga motorvägssträckningen kommer att kosta uppåt 170 miljoner kronor, kanske något mindre, visar en ny uträkning som Trafikverket har gjort.

-Exakt hur mycket det blir kan vi inte säga, men det är i den storleksordningen, säger Johan Brantmark.

Inför förra årets val lovade S-ledaren Stefan Löfven att Förbifart Stockholm skulle byggas. Men i oktober beslutade regeringen, som en eftergift till Miljöpartiet, att frysa arbetet med det omstridda motorvägsbygget fram till maj i år. Inför ett nederlag i frågan i riksdagen tvingades MP att vika sig och arbetet med förbifarten fick klartecken att återupptas från den 1 januari.

"Under all kritik"

-Frysningen har varit otroligt anmärkningsvärd. Att göra den här frysningen till en så hög kostnad är under all kritik, säger Jessica Rosencrantz, vice ordförande i riksdagens trafikutskott och Moderaternas talesperson i trafikfrågor.

-170 miljoner motsvarar till exempel 56 bussar eller 2 125 busskurer. Samtidigt som Miljöpartiet pratar om att satsa på kollektivtrafik så gör man den här frysningen, helt i onödan.

Även efter regeringens omsvängning har Miljöpartiet varit öppet kritiska mot motorvägsbygget. Karin Svensson Smith, ordförande i trafikutskottet och trafikpolitisk talesperson för MP tycker inte att de många miljonerna är bortkastade.

-Jag tycker att det var värt det, säger hon.

-Vi visste ju inte vad resultatet skulle bli. Jag beklagar att eftertanken inte ledde till att man omprövade projektet. Vi gjorde så gott vi kunde, men fick inte tillräckligt många med oss.