Försäljningen av supermiljöbilar, det vill säga bilar med maximalt 50 gram koldioxidutsläpp per kilometer och som vanligtvis innebär laddbara bilar (elbilar, laddhybrider, vätgas), har ökat de senaste åren och tros fortsätta på samma sätt.

Trenden är densamma i hela Sverige och Uppsala är inget undantag.

– Vi fick in en ny modell nyligen och det har varit stort tryck med många förfrågningar för den. Det är allt fler människor som är intresserade och har bra koll på elbilar, säger Martin Jansson, personbilsäljare på Hedin Bil i Uppsala.

Artikelbild

| Mitsubishi Outlander Plug-in Hybrid

LÄS MER: Så många svenskar köpte supermiljöbil

Bil Sweden är den svenska branschorganisationen för tillverkare och importörer av personbilar, lastbilar och bussar. Enligt dem var 5,1 procent av alla nya bilar under 2017 supermiljöbilar, en uppgång från tidigare år.

– Det finns två stora trender just nu, den ena är renare och den andra säkrare fordon. Det är en utveckling som vi sett under en längre tid men nu börjar det komma ett bredare utbud av supermiljöbilar som matchar vad konsumenterna efterfrågar, säger Mattias Bergman, vd på Bil Sweden.

De för statistik över antal nyregistreringar över hela landet och den visar bland annat att 438 supermiljöbilar nyregistrerades i Uppsala län under förra året. Det var en ökning från 278 stycken under 2016 och det sjunde högsta antalet i Sverige där Stockholms län toppar listan med 9 191 av totalt 19 211 nyregistrerade supermiljöbilar under 2017.

Artikelbild

| Kia Optima Plug-in Hybrid

LÄS MER: Bidrag för hemmaladdare av elibilar

LÄS MER: Fler elbilar i Knivsta

Sett till andelen supermiljöbilar av de totala nyregistreringarna i länet så låg Uppsala län på tredje plats under 2017, efter Stockholms och Jämtlands län.

– Det finns absolut förutsättningar för att den här trenden kommer att fortsätta i Uppsala eftersom staden ligger på pendlingsavstånd från Stockholm där mycket av produkterna finns. Generellt sett brukar högutbildade personer ha ett större intresse för miljö- och klimatfrågor, säger Mattias Bergman.

En supermiljöbil måste, precis som en miljöbil, ha en låg klimatpåverkan och för att klassas som en måste fordonet uppfylla olika krav. Men till skillnad från miljöbilar så har supermiljöbilar en tydlig definition och betydligt strängare klimatkrav gällande bland annat utsläpp av koldioxid.

– Vi har märkt ett stadigt ökande intresse för supermiljöbilar och antalet förfrågningar blir allt fler. Det är många som vill köra miljövänligt och sedan är det mer förmånligt att ha en supermiljöbil som tjänstebil än en vanlig, säger Mats Clewebrink, vd på Bilomatic i Uppsala.

LÄS MER: Familjen fick testa elbil för en dag

LÄS MER: Volvo bygger elbil i Kina

De bilar som lever upp till kraven för att klassas som en supermiljöbil är vanligen elhybrider eller helt eldrivna. Hos Bilomatic är laddhybrider populära och något som många ställer frågor om.

I Uppsala län var Mitsubishi Outlander Plug-in Hybrid den populäraste modellen förra året följt av VW Passat GTE och Kia Optima Plug-in Hybrid.

– Intresset i Uppsala följer riket i stort och framtiden för supermiljöbilar tror jag beror till stor del på vad regeringen gör och säger. De har ändrat sig en del i frågan och rekommenderat olika typer av bilar under åren, säger Mats Clewebrink.