Höj lönen istället för att ändra terminerna

Löneutvecklingen för en lärare i Sverige är en av de allra sämsta i hela Europa, skriver Mårten Wedebrand.

Löneutvecklingen för en lärare i Sverige är en av de allra sämsta i hela Europa, skriver Mårten Wedebrand.

Foto: Gorm Kallestad/TT

Insändare2019-11-11 06:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Det diskuteras i Enköping om man ska göra försök med skolår om tre terminer till skillnad mot dagens två. Mycket har skrivits i insändare och på sociala medier av både politiker och vanliga medborgare och det är mycket tyckande hit och dit.
Att folk tycker och är intresserade är bra. Kul att folk engagerar sig innan beslut tas för en gångs skull. Tyvärr är underlaget för att ta beslut knapert då et inte finns några bra jämförande studier mellan tvåtermins- och treterminssystem. På detta sätt skulle ett försök i Enköping kunna leda till något. 
 

Utan bra studier i grunden så är dock allas åsikter inte grundade i något än eget tyckande, även politikernas. Att, som vissa, påstå att tre terminer vore bättre för barn med vissa inlärningsproblem eller att två terminer är bättre för barns sociala kontakter är inget vi med säkerhet vet. Att testa sig fram är väl enda bra orsaken till att införa treterminssystem i någon skola, men eftersom skolorna i Enköping alla är olika vad det gäller bl.a. sammansättningen av elever så är frågan om ett försök i en skola kan direkt föras över till hur det skulle fungera i andra skolor.

Det finns lite intressant fakta dock.
Skolan i Sverige rankas på 14:e plats i Europa enligt senaste PISA-undersökningen. Långt efter våra nordiska grannländer. Högst rankat i Europa var Estland, därefter kom Finland. Av de tio högst rankade länderna i Europatoppen så har endast 2 länder kortare sommarlov än 9 veckor ( Sverige har 10). Tyskland med 6 veckor och Danmark med 6-8 veckor. Estland som rankades högst har 12,5 veckor och Finland har 11.
 

Så att påstå att långa sommarlov ligger bakom de dåliga resultaten i Sverige är att ignorera den fakta som finns.
Efter att den gamla moderat Bildt regeringen genomförde friskolereformen så har resultaten sjunkit. Sverige har gjort den största kunskapsdykningen i Europeisk historia. Man blundade för den kunskap och de varningar som fanns och det enda som har ökat i svensk skola är segregationen, något dåvarande skolminister Beatrice Ask vägrade ta till sig då OECD varnade om det. Och nu ser vi konsekvenserna mer och mer för varje år.

Det finns som sagt inga undersökningar som visar att tre terminer är en lösning för bättre resultat. Det som det finns undersökningar på är hur värderingen av lärare, både socialt och ekonomiskt, påverkar utbildningen. Löneutvecklingen för en lärare i Sverige är en av de allra sämsta i hela Europa. Vi kräver att skolan ska fostra och utbilda våra barn men vi vill inte ge morot och belöning till de som ska utföra det. Estland har satsat på höjda löner vilket gett bättre kvalitet i utbildningen. 
Så istället för att diskutera olika utformning på skolåret så kanske vi ska fokusera mer på det som bevisligen gett bättre resultat i andra länder; högre löner och högre status för lärare.