Inför för- och eftermiddagsskift i skolan

Dela upp skoldagen så kan skolbyggnaderna användas effektivare, skriver Göran-Valdemar Lacksell.

Dela upp skoldagen så kan skolbyggnaderna användas effektivare, skriver Göran-Valdemar Lacksell.

Foto: JESSICA GOW / TT

Insändare2019-11-16 05:30
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Öppet brev till Enköpings politiker och förvaltningar. 

I fall Enköpings kommun vill göra radikala ingrepp i skolverksamheten bör flera alternativ bearbetas än det nu pågående, treterminssystemet. Tänk till, tittar vi på våra nuvarande skolbyggnader så står de tomma stora delar av dagen. Kostnader för skolbyggnader är enorma och inte minst  att bygga nya skolenheter. 

Enköpings kommun kommer att vara en stark växande kommun med sitt geografiska läge i närhet till storstadsregionerna. 

Att våra politiker fått förtroende att beakta både skattetryck och utveckling krävs i många fall både mod, nya tankar, kreativitet och samarbetsförmåga. 

Med inspiration från andra länders skolgång till exempel, Syrien där skolbyggnader utnyttjas både till en förmiddagsskola och en eftermiddagsskola. Detta från första skolåret till och med gymnasieskolan. 

I fall vi leker med tanken skulle våra skolbyggnader utnyttjas mer effektivt och kunna ta emot fler elever samtidigt som elevantalet blir färre i undervisningssammanhanget. 

Varje skolgrupp har sin egna pedagoger och mer tid skulle också finnas för pedagoger för planering, samarbete och utvärdering. 

Det stora "klippet" blir att kunna spara in på att bygga nya skolor till kostnader upp till mångmiljonbelopp. 

Ta ett allvarligt titt på detta! 

Här handlar det om samarbete förvaltningar emellan!