Insändare Jag har ett barn med funktionsnedssättning som åker taxi till och från skolan i Bergvreten.

Igår var det första skoldagen efter ett skönt jullov och det var kaos.....

Taxi kom inte på utsatt tid, när man då ringer till taxi som man då trodde körde hänvisar dom till ett nytt bolag alltså Arboga taxi som tydligen hade tagit över dessa körningar.

Googlar fram nummer till dom, kommer till Arboga och får ett annat nummer till kontoret i Enköping, försöker ringa men kommer inte fram utan blir ombedd att lämna ett meddelande. Efter mycket om och men får jag tag på en kvinna som säger bara till mig att dom är nya och har blivit lite sena.... vi har hämtningstid 07:35 detta var 07:55 och jag i min tur var då på väg själv med min dotter i bilen till skolan.

Jag blir då lovad att min dotter ska bli hämtad kl 14:00 på Bergvretenskolan och att det är samma hämtningstid på morgonen som gäller sen tidigare, alltså 07:35 men att hon inte visste vad som hade felat eftersom ingen taxi hade hämtat. På eftermiddagen felade de igen min dotter blir inte hämtade från skolan förän kl 14:40 och då har jag alltså stått i trapphuset och väntat sen ca 14:15 då hon borde varit hemma. Återigen försöker jag nå fram till taxi för att få veta vart hon har tagit vägen men kommer inte fram.

Försöker få tag på den person på kommunen som har hand om detta. Hon ringer så småningom upp långt in på eftermiddagen och som vanligt alla skyller på varandra. Får liksom ingen klarhet i något känns det som.

Idag när jag ska frånvaroanmäla min dotter får man bara prata med en telefonsvarare, vilket känns sådär. Ska sen hjälpa mina andra barn över vägen vid Joar-parkeringen eftersom det inte finns ett övergångsställe där, då står en taxi där och väntar på min dotter och har precis kommit dit, detta är kl 07:55, säger då till honom att min dotter inte ska åka med och att jag lämnat meddelande om detta, och säger samtidigt att vi har hämtning kl 07:35 och han säger nej 07:50 står de på min bokning.....

Blir galen och orkar inte med detta kaos, vi med funktionshindrade barn ska kunna känna ett lugn över att lämna barnen till taxi och veta att den kommer när den sak och lämna när den ska. Ringde till taxi igen men inget svar bara få lämna meddelande, ringer då upp Arboga-kontoret och får ytterligare 2 telefonnummer att ringa men de går inte att nå dom. Taxichaufförerna som kört förut säger att de är kaos, vi föräldrar och skolan säger att det är kaos. Och det jag framförallt tycker är dåligt det är att om kommunen nu förhandlar till sig nya bolag så tycker jag att de är deras/ taxibolagets skyldighet att skicka ut information till oss som åker kontinuerligt på schema om dessa ändringar och vad det är för mail och telefonnummer som gäller.

Upprörd mamma

SVAR: Vi åtgärdar problemen löpande

Till Alla som åker skolskjuts och färdtjänst i Enköpings kommun.

Vi på Arboga Taxi AB beklagar den dåliga starten på vårt uppdrag.

Vi har identifierat problemen och arbetar med lösningar på dessa.

Det går inte att peka ut en enskild sak, utan det är några mindre och identifierade orsaker som har gjort att vi blivit sena. I en så tidsstyrd verksamhet som taxi, så märks det av fort.

Vi har bedrivit taxiverksamhet i Arboga sen 1924 och har stor erfarenhet av skolstarter.

De situationer som uppstod i starten vid hör inte till det vanliga.

Vi har haft störningar även idag men av mindre art och av andra orsaker. Vi har identifierat även dessa och har åtgärdat det fortlöpande. Målsättningen från oss på Arboga Taxi, är att det inom kort skall flyta på som vanligt för er resenärer.

Vi vill be alla föräldrar om ursäkt för det obehag som detta har orsakat er och era barn. Och vi gör allt för att ni och era barn ska känna er trygga med oss. Detta gäller även alla färdtjänstkunder.

Ola Eriksson

Ordförande