Prishöjningar ger lyft i dagligvaruhandeln

Försäljningen i dagligvaruhandeln ökade med 1,3 procent i februari jämfört med samma månad i fjol, visar ett månatligt index från branschorganisationen Svensk Dagligvaruhandel.

Prishöjningar förklarar merparten av ökningen i dagligvaruhandeln i februari, visar ett branschindex. Arkivbild

Prishöjningar förklarar merparten av ökningen i dagligvaruhandeln i februari, visar ett branschindex. Arkivbild

Foto: Anna Tärnhuvud/SVD/TT

Ekonomi2025-03-14 07:02

Kalenderkorrigerat – justerat för skottåret i fjol – var ökningen 4,9 procent.

Men ökningen förklaras bara delvis av ökad försäljningsvolym. Det mesta handlar om prishöjningar i handeln.

"Justerat för både inflation och kalenderkorrigering estimeras försäljningsutvecklingen under månaden till 1,0 procent", skriver Svensk Daglivaruhandel i ett pressmeddelande.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!