En fundering till Härdeviks uttalande ang ”går inte att köpa sig till resultat” (EP 19/8)
Tänker att 13 procent saknar behörighet till gymnasiet är 13 procent för mycket vilket Ni borde ta på er och börja agera eftersom det är ett betyg på ert arbete med att ge varje elev en god utbildning som skollagen är så tydlig med. Det här handlar inte om förnuft utan er kompetens och agerande som är 100 procent otillfredsställande.
Jag tänker inte klanka på rektorer, pedagoger utan det är faktiskt Ni som dikterar och bestämmer hur utbildningen skall vara i vår kommun. Utbildningen som inte är anpassad till våra tysta barn/ungdomar utan ni går på och kräver att alla skall vara inkluderande i en skolreform som är helt enkelt en massiv kränkning och diskriminering utav barn och ungdomar som inte klarar av den. Jag tänker framförallt på barn/ungdomar som lider av olika former av autism (aspberger med mera) samt psykisk ohälsa. Dessa barn som kämpar varje dag för att ens orka vakna till en vardag som ni i utbildningsnämnden har dikterat för att det låter fint på pappret, inkludering! Att alla barn skall få gå tillsammans för att dom inte skall känna sig annorlunda, att alla är lika mycket värda osv . I min värld är det en extrem exkludering och totalt misslyckad utbildningsfilosofi.
Jag lever med en ungdom som fick NOLL poäng. En totalt misslyckad utbildning av er inkluderande skola och total avsaknad av ett aktivt agerande som den här skollagen är så tydlig med.
Hur kunde det få gå så dåligt att ni fallerade så illa i ert ansvar att min ungdom (då barn) som gick i åk 4 idag har missat skolgång mellan åk 4-9 av en sådan enkel anledning att hen inte orkade vara i en inkluderande skola. Jag vet att min ungdom inte är ensam i detta. Finns massor med barn/ungdomar och deras familjer som lever i en tung process med er som huvudmän och vi kämpar varje dag. Det enda vi vill är att det ska finnas en skola för dessa barn för det enda de vill är att också få en utbildning som är anpassad för dem. I en skola där det finns kompetenta pedagoger och ledarskap som sätter varje elev i främsta raden. Att låta dem få ta in sin utbildning på sitt vis och den kan se olika ut men det är precis det de behöver. Dessa barn skall dessutom försöka lära sig hur världen och vardagen fungerar för i deras värld är det VI som är lite konstiga. Våra barn skall idag acceptera att få ta slumpen av er ork och vilja och blir satta i ett eget rum ibland med en fantastisk pedagog som skall försöka göra underverk utan något som helst stöd från en kompetent utbildningsnämnd som har det uppdraget från regeringen.
Slutligen undrar jag hur tror ni att en ungdom som klassats som hemmasittare skall fixa gymnasiet när 100 procent undermålig utbildning getts samt att aldrig fått vara en del av ett sammanhang inom skolans värld. Kan säga att det är ingen bra kombo!
Min slutliga fråga är: När börjar ni agera på riktigt för dessa barn/ungdomar så dom får sin lagliga rätt till utbildning?
Den inkluderande skolan stöter bort elever
Skolans utbildning är inte anpassad för barn och ungomar som liter av autism eller psykisk ohälsa. skriver signaturen Mamma M.
Att 13 procent av eleverna saknar behörighet till gymnasiet är 13 procent för mycket, skriver signaturen Mamma M.
Foto: Jonas Ekströmer/TT
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.