Jag är oerhört trött på brev som inte kommer fram, postförsändelser som öppnas och töms/stjäls på innehåll. Brev/kort som är veckor försenade, ja månader ibland. Trasiga försändelser som levereras i plastpåse då innehållet delvis ramlat ut. Detta händer gång på gång med Postnords postgång.
Här ett exempel som hände nyligen;
Min syster, boende i Malmö, fyller 80 år. Jag sänder gratulationskort medföljande en present. Inhandlar, som så många gånger tidigare, ett av Postnords vadderade kuvert. Present och gratulationskort lägges i kuvertet och så skriver jag systerns namn och adress. På baksidan kuvertet skriver jag mitt namn och adress. Postnord som är förutseende har sett till att ett stort ”kryss” är draget över avsändarens adress. Bra tänker jag, för annars kanske brevet som min syster i Malmö ska ha, kommer till mig. Än är det inte klart. För säkerhets skull tar jag en 10 centimer bred tejp som jag ytterst noga tejpar runt alla sidor på det vadderade kuvertet. Nu finns det inte en chans att det kan gå sönder i Postnords hantering försäkrar jag mig om. Postar detta den 5 juli och den 10 juli kommer kuvertet min syster tillhanda.
Läs och häpna! Det vadderade och tejpade kuvertet är uppskuret och presenten som jag ämnade ge min syster – var stulen! Dock fanns gratulationskortet kvar inne i det öppnade kuvertet. Så bedrövligt, tänker nog du som läser detta. Inte bara bedrövligt, utan vanligt förekommande dessvärre. Jag har skickat många av Postnords vadderade kuvert med presenter i och det är bara rena turen om inte innehållet stjäls. I de flesta fall kommer det öppnade kuvertet inte adressaten tillhanda alls.
Postgången är inte heller att lita på. En nära anhörig fick ett av sina julkort lagom till midsommar, alltså 6 månaders försening. Inget att förvåna sig över, Postnords postgång är – såsom beskrives.
Förargad och ledsen över min systers beskrivning, om vad som hamnat i hennes postfack, ringer jag Postnord. Att ha med Postnord att göra är ”ingen lek”. Jag önskar tala med någon chef, vilket är helt omöjligt. Jag blir däremot upplyst om att jag kan ringa polisen och stöldanmäla - om jag vill. Till slut blir jag hänvisad till en handläggare – som jag absolut inte får tala med i telefon – utan handläggaren kommer mejla mej när handläggaren får tid.
Dock får jag ett så kallat Ärendenummer. Några dagar senare får jag ett mejl från handläggaren som upplyser mig om följande ”vi har undersökt bland de föremål som tas om hand på våra brevterminaler men tyvärr inte hittat innehållet i din försändelse” och vidare skriver handläggaren ”att någon ersättning är jag inte berättigad till”.
Men nu kommer det fina, handläggaren beklagar det inträffade och så blir jag önskad en trevlig dag! Vem vill inte ha en trevlig dag, tänker jag!!
Vad handläggaren inte begrep, var/är att när en anställd på Postnord öppnar en försändelse och stjäl innehållet, så hamnar detsamma absolut inte på någon brevterminal. Bra för Postnord att veta!
Här och nu i skrivandets stund, vill jag påpeka att det finns många brevbärare vid Postnord som är ärliga, pålitliga, trevliga och tillmötesgående. Jag har träffat dem – jag lovar!
Samgåendet mellan svenska Posten och Post Danmark var juni 2009. Sverige äger 60 procent och Danmark 40 procent. Vilket misstag! Katastrof är rätta ordet! Därom vädjan till Regeringen och Näringsministern Ibrahim Baylan, gör om och gör rätt!
Till sist kommer frågan?
Vad gjorde vd:n för företaget Postnord?
Här är svaret: Han misskötte sitt arbete så han blev avskedad. Som tack för misskött arbete fick vd:n 14 miljoner. Min tanke blir, att han, vd:n, som fått sparken och är utan arbete, behöver i alla fall inget socialbidrag. Eller hur?
Gott att kunna tänka positivt tycker jag.