Dubbelt upp blir inte bra

Insändare2019-02-27 06:30
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Korsängens förskola rivs nu och utbildningsnämndens plan är att bygga en ny förskola med plats för upp till 160 barn.

Den pedagogiska och sociala verksamheten i dagens förskola bedrivs vid alla tidpunkter under dagen och vid alla tillfällen när pedagog och barn möts. Konsekvensen av detta är att miljön måste vara tillrättalagd för att dessa möten ska bli så harmoniska och tillitsfulla , som möjligt. Barngruppens storlek har då en avgörande roll. Om hela förskolan rymmer för många barn försämras möjligheterna för att bygga upp en dylik miljö kraftigt. Matsalar som rymmer 50 barn eller fler, är ingen god förskolemiljö (ljudnivå, rörelser, vuxenkontakter et cetera), om man vill nå goda resultat i förskolebarnens undervisning.

Vid en så stor förskola kommer barnen dessutom inte att bo i närområdet. Konsekvensen blir då skjuts till förskolan med bil, då det är lite knepigt med kollektiva färdmedel till Korsängssgatan. Detta kräver i sin tur stora och säkra parkeringsutrymmen, eftersom lämning och hämtning oftast sker vid samma tidpunkter under dagen. Att bygga den här typen av väldigt stora förskolor kommer att gå på tvärs med den trafikstrategi som kommunfullmäktige antog i stor enighet för ett drygt år sedan. Där förutsätts att föräldrar i framtiden i huvudsak går eller cyklar vid transporter inom staden.

Förskolan på Korsängen, med befintlig förskolegård, byggdes för 80 barn. Nu planerar Utbildningsnämnden en förskola för det dubbla antalet barn, på samma gårdsyta.

Kallas det god omsorg och väl planerad pedagogisk utemiljö ?Ger det barnen utrymme för kreativ lek ? Dessutom måste gården sektioneras för max 30 barn i varje ”fålla” för att inte ohanterbara grupper ska bildas.

I en omfattande rapport från Lunds kommun (Riktlinjer för skoltomters storlek - en översyn 2009) anges ett riktvärde för gårdarnas storlek till 35 – 45 kvadratmeter per barn. Den här befintliga förskolegården är på drygt 5 000 kvadratmeter, vilket ger ett barnantal på cirka 120 st.

Kommunen har ett tydligt uppdrag att skapa de bästa förutsättningarna för en god lärmiljö, särskilt i början av livet, då barnets livslust grundläggs. Jag anser att en förskolegård med 160 barn kraftigt försämrar de pedagogiska, sociala och verksamhetsmässiga möjligheterna att lyckas med förskolans uppdrag.

Vill och kan utbildningsnämnden påstå motsatsen eller vad är motivet ?

Läs mer om