Enköpings kommuns alla förvaltningar har sparkrav på 4 procent. Den ekonomiska planeringen har gått i stöpet. Verksamheter drabbas som äldreomsorgen, skola och så vidare. Våra, låt oss kalla dem kunder får sämre utdelning.
En fokusering på den kommunala ’’byråkratin’’ skulle stävja dyrbart skrivbordsslöseri.
Ett exempel, Enköpings kommuns skolelever ska nu svara på en enkät där de ska bedöma undervisningen på uppdrag av förvaltningen. Detta är en jättebra idé, att elever får uttrycka sig och kunna vara delaktiga.
Detta projekt är tidstypiskt för vår tid, enkättiden och utvärderingar.
Det som händer i verkligheten är att den pedagogiska utbildningen ifrågasätts, en underminering av lärarnas utbildning uppstår.
En pedagogisk debatt bör ske på varje skolenhet, ett rektors ansvar. Elever har synpunkter och vill påverka. Varje skolenhet har ett elevråd. Elevrådets status och samarbete med rektorer och personal bör stärkas, det är så delaktighet grundas och vuxna måste vara lyhörda.
Vad kommer den nämnda enkätundersökningen att kosta? Hur kommer svaren att bemötas? Vad är syftet och hur kommer svaren att påverka undervisningen? Vilken feedback är planerad med denna enkät?
För mig är enkätundersökningen en kostsam skrivbordsprodukt.
Diskussionen ska finnas på varje skolenhet, rektorer ska levandegöra debatten där både elever och pedagoger är delaktiga.
Det var bara ett litet spartips och fler kostsamma skrivbordsprojekts avveckling skulle fylla spargrisen snabbt.