Evidens verkar bero på vems förslag det är

På vilket sätt är systemet med två terminer inte anpassat för vår tid, skriver Bengt Ohlsson

På vilket sätt är systemet med två terminer inte anpassat för vår tid, skriver Bengt Ohlsson

Foto: JESSICA GOW / TT

Insändare2019-11-28 06:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Till att börja med kan jag av Anders Härdeviks inlägg konstatera att förslaget om tre terminer inte vilar på någon vetenskaplig grund. Men två terminer är inte anpassat till vår tid. På vilket sätt? De exempel som anges har knappast någon koppling till frågan. Syftet med förslaget är att skapa bättre möjligheter för att lyckas. Lyckas med vad och på vilket sätt? Det framgår inte. Med tre terminer finns möjligheter att öka den kollegiala tiden. Den möjligheten finns även med dagens två terminer. 

Skolkommissionen hade förslag för att ge ökad tid för kollegialt lärande. Det övriga innehållet i Anders svar har vad jag kan se inte med frågan om antal terminer att göra och jag lämnar det därför utan kommentarer. Det kan däremot vara värt att kommentera frågan om evidens. Jag får intrycket att betydelsen av evidens är beroende av vems förslag det är. Om idéer inte passar går det alltid att hävda att den egna kontexten är av stor betydelse. 

Vidare frågar jag mig - vilken vetenskaplig evidens? Det finns många grenar inom vetenskapen. T.ex. hävdar många hjärnforskare att dagens rekommenderade progressiva pedagogik inte har stöd i hur minnesprocesser och lärande fungerar. Vi ska kanske inte ta nutidens pedagogiska forskning på alltför stort allvar! Dessutom har den egna kontexten stor betydelse, där instämmer jag. Det finns vetenskaplig evidens för att förändringar alltid är lättare att genomföra och fungerar bättre om de är förankrade i den egna kontexten. 

Som jag påpekat i en tidigare insändare ”Det kanske inte är den enskilde experten eller hjälten (du) som ska komma fram med lösningen utan din uppgift kanske är att bidra till att skapa en gynnsam mylla för goda initiativ att växa fram och andra hjältar att träda fram - att i dialog se problem och möjligheter ur olika intressenters perspektiv och komma överens om lösningsansatser. Skolnämndens ordförande Mats Flodin har i sitt inlägg för en tid sedan uttryckt detta på följande sätt: ”Att känna att man är en del av utvecklingen och har möjlighet att påverka är något som efterfrågas av många och är konstruktivt och framåtsyftande”. 

I de kommentarer jag sett och hört gällande tre terminer finns det få om ens någon som är positiv. Så mitt råd är att lyssna på andra intressenters åsikter och förslag för att hitta lösningar på de problem ni upplever med nuvarande två terminer och ta fram lösningar som det finns acceptans för!