Det har nu gått ett år sedan breven från sju idrottsföreningar kom till kommunen. Vi såg ett behov av förbättringar och förvaltningschef och ansvariga medarbetare på upplevelseförvaltningen tog detta på stort allvar. Förvaltningen arbetade fram en åtgärdsplan med mer än 20 åtgärder. Nu är de flesta genomförda. Det har lett till tydliga framsteg och förbättrad service på de områden där föreningar framförde kritik. Bland de genomförda åtgärderna finns kompetensutveckling för medarbetare, förbättrad hemsida med tydligare information, nya rutiner för att dokumentera möten med föreningar, förbättrad tillgänglighet till lokalbokningen och utlämning av nycklar. Nu efter pandemin återupptas också regelbundna dialogmöten med föreningslivet. Under hösten kommer dessutom vaktmästarfunktionen omorganiseras för att ge bättre service på kvällar och helger.
Vi har fått återkoppling från många nöjda föreningar som berömmer förvaltningens arbete, service och förmåga till dialog. Flera nationella förbund, bland annat från hockey och fotboll, ger också beröm för kommunens värdskap och anläggningar efter sina besök i Enköping. Besökande föreningar och förbund lyfter även ett mycket gott samarbete och bra service med restauranger och hotell i Enköping. Vi är nöjda med förvaltningens systematiska förbättringsarbete under det gångna året, utvecklingsarbetet fortsätter på förvaltningen.
Det är beklagligt att det fortfarande förekommer ryktesspridning om att upplevelseförvaltningen inte tar sitt ansvar eller genomför förbättringar. Det skapar en sämre arbetsmiljö för kommunens medarbetare och det skadar kommunens arbetsgivarvarumärke. Det riskerar också att underminera det viktiga utvecklingsarbete som har genomförts och pågår.
Slutligen vill vi också passa på att rikta ett tack till de föreningar som har bidragit med feedback och dialog med kommunen. Det har stor betydelse för kommunens förmåga att utvecklas!