Gör en tunnel under Hjulstafjärden

Hjulstabron som går över Hjulstafjärden är Sveriges största svängbro.

Hjulstabron som går över Hjulstafjärden är Sveriges största svängbro.

Foto: Maria Hedenlund

Insändare2018-08-27 06:30
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Det har diskuterats olika trafiklösningar för riksväg 55 och trafikverket har kommit fram till att vägen ska bli mötesfri och då också få höjd hastighet. Vad Trafikverket i sina konsekvensanalyser inte verkar kunna ta till sig att en snabbare och smidigare 55:a skulle få en högre andel genomfartstrafik mellan söder och norr då detta skulle vara ett alternativ till att krångla sig förbi Stockholm. Mellan norra utfarten i Norrköping och Gränby i Uppsala – de punkter där E4 och 55:an knyter an är skillnaden 210 respektive 227 km till 55:ans favör. För att inte tala om det ständiga mjölkandet över Essingeleden och Eugeniakopplet.

Det är också tal om en utökat fartygstrafik från Västerås och Köping till saltsjön via Södertälje kanal, båttrafik som måste passera Hjulstafjärden och Sjöfartsverket planerar för fler och större fartyg. Med det nya förslaget om en klaffbro kommer det alltså att bli fler broöppningar och störningar av vägtrafiken. Det är intressant att notera att det finns ingen Europa- eller riksvägspassage över Mälaren som inte har en öppningsbar bro. Ni minns kaoset 2016 då Södertäljebron inte gick igen!

Vore det då inte den uppenbara lösningen att lägga vägen i en tunnel under Hjulstafjärden? Vägen kan förslagsvis följa nuvarande sträckning och arbeta sig ned under Hjulsta hagar på norra sidan och gå i tunnel under större delen av Märsön för att komma ut i backen på Märsöns södra sida.

Med tanke på den attraktionskraft en smidigare 55:a skulle ha och att Trafikverkets siffra om 5000 fordon per dygn antagligen är väl låg med rejäla trafiktoppar morgon och kväll, vore det dumt att binda sig vid en 2+1 väglösning. Trafikverket gör en prognos på 12000 fordon per dygn, vilket är samma siffra som E20 mellan Strängnäs och Eskilstuna, vilket har varit fullständig motorväg sedan 2004. Man kan lika gärna tänka i termer av fyrfilig väg redan nu och definitivt göra en tunnel fyrfilig för att inte stå där och behöva göra en tunnel till om några år som man har blivit tvungen till för att få dubbelspår förbi Strängnäs.

Läs mer om