Nio lösningar på skolans problem
Skoldebatten saknar nytänkande och lösningar. Så här kan vi få ordning på den svenska skolan:
1. Inrätta en Utbildningsberedning, liknande Försvarsberedningen, som fortlöpande ser över vilken kunskap eleverna och samhället behöver. Idag saknas viktig kunskap i utbildningen.
2. Skriv helt nya kursplaner, som klart och konkret säger vad eleven ska kunna efter genomgången utbildning. Idag är styrdokumenten så krångliga och abstrakta att det är omöjligt att veta vad eleven behöver lära sig för ett visst betyg. De har låg styreffekt och äventyrar en likvärdig utbildning och rättvis bedömning.
3. Inför betyg i ordning och ansvarstagande samt nolltolerans mot störd undervisning. Studiero är en förutsättning för lärande. Alla ska kunna trivas i skolan, och det är inte orimligt att kräva att ingen saboterar för andra och att var och en tar vara på möjligheten att få lära sig det man behöver för vuxenlivet.
4. Skickliga lärare och skolledare måste få kosta. Varje satsad krona som leder till avsett utbildningsresultat är en lönsam investering. Ett misslyckande blir mycket dyrare. Om det märks att skolan levererar resultat som gör skillnad för elever och samhälle, höjs lärarnas status och fler söker sig till det samhällsbärande yrket.
5. I varje ämne ska eleven ha en informativ, förklarande och aktiverande lärobok. Den ger tryggheten att ha kontroll över kursens hela pensum och möjliggör läsning i egen takt.
6. Skolans arbete måste tydligare inriktas på att åstadkomma resultat. Framgången följer av lärarnas professionella kreativitet i utformning och genomförande av vad som behövs för att eleverna ska nå utbildningens mål. Det innebär ständig omprövning och förnyelse.
7. Inför oberoende bedömning av elevernas kunskaper. Att den undervisande läraren betygssätter sina egna elever och därmed sin egen arbetsinsats innebär risk för rättsosäkerhet och betygsinflation. I stället bör staten anordna digitala prov och muntlig examination med opartiska lärare från andra skolor.
8. Skolinspektionens kontroll måste reformeras så att den både utkräver ansvar och effektivt leder till förbättring av skolornas processer och resultat. De utvecklingsdrivande mekanismer som finns i gällande mål- och resultatstyrning används inte, utan tillsynen bedrivs som om forna tiders regelstyrning fanns kvar.
9. En skola ska få full betalning först efter leverans, när eleven har klarat sin utbildning. Eleven, som därmed gjort en viktig insats för sig själv och samhället, tilldelas samtidigt en penningpremie.
Verksam i utbildningssystemet under 33 år – legitimerad lärare, gymnasierektor, censor vid internationella studentexamen i Stockholm och Paris, statlig utbildningsinspektör, undervisningsråd i Skolverket och Skolinspektionen och sakkunnig i Regeringskansliet