När fotbolls-VM inleddes i Frankrike vann Sverige den inledande matchen mot Chile med 2–0. Men bakom snygga passningar och fenomenala mål finns en vardag som är långt ifrån jämställd. Jämställdhetssatsningen ”Football Forevher” som har startats av bland andra Svenska Fotbollförbundet, är ett initiativ för att öka intresset och synligheten för damfotbollen. Satsningen vill samtidigt påverka attityder inom sporten i allmänhet och hos sponsorer och media i synnerhet. Att landslagsspelaren Jimmy Durmaz i förra veckan meddelade att han skänker hela sin EM-kvalbonus till damfotbollen för att värna jämställdheten inom idrotten, är en nobel gest som vittnar om att damfotbollen förtjänar mer ekonomiskt stöd än vad som ges i dag.
På lokal nivå bekostas stora delar av idrottsklubbarnas verksamhet av kommunala aktivitetsbidrag. Men i dag saknas en nationell jämförelse om hur mycket medel som kommunerna fördelar till barn- och ungdomsidrott samt hur fördelningen ser ut för pojkar respektive flickor. Det finns kommuner som ställer jämställdhetskrav för sina lokala aktivitetsbidrag, något Centerkvinnorna vill att alla kommuner ska införa.
På nationell nivå finns det skatterättsliga strukturer som motverkar arbetet för en jämställd idrottsrörelse. Ett sådant exempel är företagssponsring till idrottsklubbar. För att en sponsor ska få avdragsrätt på en sponsorutgift måste utgiften vara lägre än värdet på motprestationen, vilket missgynnar damidrotten. Det skatterättsliga regelverket på detta område styrs till stor del av praxis som går tillbaka till 1970-talet. För att skapa en livskraftig och jämställd idrott, där även damidrotten ges ekonomiska förutsättningar till framgång, vill Centerkvinnorna att det tillsätts en utredning som ser över regelverket för avdragsrätt vid sponsring.
Det här är exempel på att det fortfarande är lång väg kvar till jämställdhet inom idrotten, såväl på nationell som på lokal nivå. Nu är det hög tid att vi säkerställer att samma förutsättningar ges för att utöva idrott, oavsett kön. Det räcker inte med flashiga VM-reklamkampanjer eller kortsiktiga projekt för att skapa förändring utanför planen. På såväl lokal som nationell nivå behöver vi skapa långsiktiga förutsättningar för att uppnå jämställd idrott. Än är vi inte i mål.