Hotellbyggnaden Àr för stor för Enköpings kulturmiljö

Rolf Jönsson ser minst fyra starka skÀl för att inte förverkliga detaljplaneförslaget för Stattgropen.

Hotellet.

Hotellet.

Foto: Skiss: Rex arkitektbyrÄ

InsÀndare2024-08-13 08:00
Det hĂ€r Ă€r en insĂ€ndare. Åsikterna i texten Ă€r skribentens egna.

Det finns minst fyra starka skÀl för att inte förverkliga det förslag som kommunen lÀmnade ut för samrÄd.

1 Den omedelbara tanken som rann upp i mitt huvud nĂ€r jag sĂ„g förslaget var att platsen inte lĂ€mpar sig för ett sĂ„dant storhotell med 130 rum. Visuellt smĂ€lter det inte in i torg- och centrum-miljön. Funktionellt gĂ„r det inte heller att integrera ett storhotell i en stadskĂ€rna med rester av tusenĂ„rig bebyggelse. Bilismen har, pĂ„ gott och ont blivit en svĂ„rhanterad företeelse, och redan dess krav borde ha fĂ„tt Enköpings planerare att hitta en annan plats för 2020-talets hotell, nĂ€rmare motorvĂ€gen och jĂ€rnvĂ€gsstationen, nĂ€rmare storföretagen och nĂ€rmare Enköpings garnison. Med andra ord – ett nytt hotell i Enköping borde ligga nĂ€rmare de tilltĂ€nkta gĂ€sterna.

2 Alla transporter till och frÄn ett storhotell krÀver bra gator och vÀgar. Ingenstans i dokumentet finns angivet hur ankommande gÀster skall komma in i hotellet. Naturligast för de bilburna Àr ju att stanna vid entrén, gÄ ur bilen och gÄ in till receptionen och fÄ reda pÄ var man skall parkera bilen. Idag Àr KÀllgatan avstÀngd för privatbilism. Det kommer inte att bli möjligt att upprÀtthÄlla detta förbud sÄ att enbart taxi fÄr köra fram. Merparten av gÀsterna kommer sannolikt med bil och de turister och andra gÄende som förvÀntas besök butikerna i hotellets bottenplan fÄr svÄrt att ta sig in i hotellet. KÀllgatan kommer Äter att bli en genomfartsgata och dÀrmed undergrÀvs den trafikpolicy som vuxit fram under de senaste 20 Ären, dÀr bilarna skall befinna sig sÄ lite som möjligt i centrum.

3 Jag ifrĂ„gasĂ€tter starkt den lösning av parkeringen som antyds i detaljplaneförslaget. Med tanke pĂ„ att just parkeringsfrĂ„gan i Enköpings centrum stĂ€ndigt diskuteras Ă€r det oansvarigt att inte tydligare ange var parkeringsplatserna skall finnas. Nyligen har fastighetsbolaget Genova utnyttjat en liknande otydlighet i sin exploatering av Möbelhustomten. IstĂ€llet för de parkeringsplatser under jord som kommunen hade beslutet, sĂ„ nonchalerades detta och alla parkeringasplatserna blir nu ovan jord, till stort men bĂ„de för grannar och framför allt för de boendes utemiljö.  För att inte de bilburna Enköpingsborna skall behöva avstĂ„ nĂ„gra av de fĂ„ parkeringsplatser som finns i centrum, borde kommun rĂ€kna realistiskt pĂ„ antalet bilburna hotellgĂ€ster, och inte nöja sig med att lĂ„ta exploatören bara ordna 26 platser, nĂ€r en rimlig uppskattning borde ligga pĂ„ hĂ€lften av antalet rum, och till det kommer givetvis parkeringar för personalen. I kommunens plankarta mĂ„ste anges var de uppskattningsvis nödvĂ€ndiga 70 parkeringsplatserna, för bĂ„de personal och gĂ€ster, kommer att finnas.

4 Den kulturmiljöstudie som gjorts Àr intressant. Beskrivningen av hur Enköping har förÀndrats under Ärhundradena och hur en successiv förnyelse skett, men att detta har kunnat ske utan att göra ingrepp i rutnÀtsstadens gatusystem. Men avslutningsvis knyter konsulten ihop det historiska med det arkitektoniskas och konstaterar rakt av att byggnaden Àr för stor för Enköpings kulturmiljö. Han baserar det bland annat pÄ den förminskning som kommer att ske av intilliggande fastigheter, bostadshuset öster om och Westerlundska gÄrden, söder om. DÀrtill bör nÀmnas att det Àldsta huset i bebyggelsen runt Stora Torget, Selma Janssons, som bildlikt talat kommer att Àtas upp av jÀtten Gluff-Gluff.