Hur sant är det med en skola för alla

För en elev som byter skolan kan vissa ämnen försvinna helt, skriver signaturen Erfaren förälder.

För en elev som byter skolan kan vissa ämnen försvinna helt, skriver signaturen Erfaren förälder.

Foto: Jonas Ekströmer/TT

Insändare2021-06-12 05:45
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Sen lång tid finns det bevingade uttrycket "en skola för alla" eller är det, alla för en eller till en skola? Med skolors och den kommunala planeringen visar det sig att de lagstadgade skolämnena lätt kan bollas över i tid under den nioåriga grundskolan.

Vissa ämnen styrs över till olika årskurser. Elever som med sina familjer flyttar kommuner emellan eller bara byter skolor komma i ett dilemma. I praktiken kan det uppstå stora luckor för vissa ämnen. Ja, till och med, så kan ett helt ämne försvinna för eleven under sin tid i grundskolan.

Har verkligen kommunen och inte minst Skolverket kontroll på detta fenomen och de brister det för med sig för vissa elever? 

På min egen tid i grundskolan fanns alla ämnen med från början. Vi är alla hela människor och behöver olika ämnens stimulans både från början till slut

Nog kan man väl säga att den tidigare statliga organisation tog större ansvar för "en skola för alla" än den nu kommunala styrda skolan.

Detta även i det sammanhang att kommunala skolor lätt kan kringgå lärarbehörighet vid anställning bara det finns en ämnesbehörig pedagog som skriver in betyget och i värsta fall själva rektorn. Allt blir mycket billigare för skolor i sammanhanget, de ska matcha de kommunala budgetramarna.

Vi lurar oss lätt att "en skola för alla" håller måttet.