Lärarna måste få ägna sig åt sitt kärnuppdrag

Politikerna i Enköping behöver ge skolan de förutsättningar som krävs för att lärarna ska kunna göra det de är till för, skriver Hanna Svalfors

Ett schema som möjliggör för lärare och elever att ta paus och rast samt lagom stora grupper i undervisningen kommer ge resultat, skriver Hanna Svalfors.

Ett schema som möjliggör för lärare och elever att ta paus och rast samt lagom stora grupper i undervisningen kommer ge resultat, skriver Hanna Svalfors.

Foto: Berit Roald/TT

Insändare2021-09-15 06:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

-Jag har inte tid att prata just nu, jag har ett möte med rektor om storleken på mina undervisningsgrupper, säger en jäktad medlem i förbifarten. En annan utbrister lite uppgivet att de här kan vara bra att ha när man äter sin lunchsallad i klassrummet om de picknickbestick hen fått, för någon tid för paus och rast finns det inte.

Lärarförbundet i Enköping gjorde för en dryg vecka sedan ett besök på Westerlundska gymnasiet  för att träffa och uppmuntra medlemmar. Vi slogs av hur många som vittnade om schemaproblem och dåliga förutsättningar som i exemplen ovan. I en verklighet där lärare inte hinner med skolans kärnuppdrag, ansvaret för elevernas utbildning, är det inte konstigt att så många inte tar examen inom tre år. En femtedel i ett nationellt perspektiv och för Wgy tre av tjugo.

Lärarförbundets nya politik för gymnasieskolan lanserades den 9/9. Ett välkommet inslag i debatten om lärares arbetssituation, egentligen i alla skolformer. Kraven är tydliga insatser för att minska arbetsbelastningen och höja kvaliteten: reglera undervisningstiden, planeringstiden och undervisningsgruppernas storlek.

Lärarförbundets ordförande Johanna Jaara Åstrand menar att centrala regleringar är en förutsättning för att lärarna ska kunna vara lärare. Det skulle också säkerställa kvalitet och god arbetsmiljö. 

Kravet på nationella regleringar är en följd av att politikerna på lokal nivå brustit i sin långsiktiga planering av en hållbar finansiering av gymnasieskolan. Priset är lärarnas hälsa och elevernas framtid. Lärarförbundet i Enköping ser att det är dags för arbetsgivaren att ta sitt ansvar, nationella regleringar saknas men lagstiftning finns. Det är inte bara på gymnasieskolan som vi möter lärare som berättar att tiden inte räcker till. Lärarförbundets utspel i torsdags omfattar även grundskola och vuxenutbildning, men förbundet vill se regleringar av barn- och elevgrupper samt planeringstid även i förskola och på fritidshem.

Ett schema som möjliggör för lärare och elever att ta paus och rast samt lagom stora grupper i undervisningen kommer ge resultat! Därför kräver vi att politikerna i Enköping ger rektor och lärare på Wgy förutsättningar att göra det de är till för, göra studenterna förberedda för ett livslångt lärande.

Hanna Svalfors för Lärarförbundet Enköping