Rättvis lönesättning för lärare inte samma för alla

Rättvisa lärarlöner innebär differentierade löner, mer till de med bäst resultat, skriver Mats Alvemark.

Läraryrket behöver bli mer attraktivt för att också kunna locka de bästa studenterna, skriver Mats Alvemark.

Läraryrket behöver bli mer attraktivt för att också kunna locka de bästa studenterna, skriver Mats Alvemark.

Foto: Gorm Kallestad/TT

Insändare2022-09-14 06:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Kommentar till insändare av signaturen Fundersam 29/7

Signaturen Fundersam tar på insändarsidan i EP upp en viktig diskussion om lönesättningen för lärarna i Enköping. Mina två första reflektioner blir, varför är det ingen som tagit upp debatten, och varför skrivs insändaren under signatur? Ett tydligt tecken på den tystnadskultur som gäller både inom skolan och i övrig kommunen.

Lärare och annan personal inom skolan utför ett mycket viktigt, och helt avgörande arbete för vår gemensamma framtid. Idag ett yrke med många tuffa utmaningar. Ett yrke som behöver bli mer attraktivt för att också kunna locka de bästa studenterna.
Har man som Enköping en betydligt lägre skolpeng än andra kommuner räcker det inte till bra löner, svårare än så behöver det inte vara.

Huvudfrågan som ställdes i insändare handlade om rättvisa löner, vad är en rättvis lön? Ansvarig för en skolas lönesättning är dess chef, rektorn. Uppgiften är precis som Lärarnas Riksförbunds ordförande Johanna Åstrand säger ”lönen ska premiera erfarenheter, formella meriter, förtjänst och skicklighet”. För att rektorerna ska kunna utföra denna avgörande uppgift måste dom dagligen finnas ute i lärarnas verklighet, inte minst finnas med i klassrummen. Rektorn måste ha koll på vad som sker bakom klassrummets ofta stängda dörrar. Svårigheten för dagen rektorer är att dom är belamrade av allehanda byråkratiska sysslor och uppföljningar. Det viktigaste arbetet tvingas man prioritera bort. Ledarskapet handlar givetvis än mer om råd och stöd för hur lärarna och personal kan hjälpas åt för att utveckla verksamheten och ge eleverna goda kunskaper, vilket är helt avgörande för deras framtid!

Frågan om det ska finnas förstelärare, en karriärmöjlighet i skolan är bra. De mest dugligaste lärarna ska ges denna möjlighet.

Inom det privata näringslivet är lön efter prestation helt naturligt, inom den offentliga förvaltningen måste man också våga prata om resultat, och premiera duglighet.

Skolans personal utför ett viktigt arbete som behöver prioriteras och lyftas, yrket måste bli mer attraktivt. Befria rektorerna från ”pappersarbete”, och ge dom möjlighet till verkligt ledarskap, en förutsättning för rättvisa löner. Rättvisa löner innebär differentierade löner, mer till de med bäst resultat!