Sänk elskatten – för miljöns skull

Insändare2019-04-08 06:45
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Elskatten har fyrdubblats på 20 år och idag är hälften av elräkningen ren skatt. Skatten på el är nästan lika hög som bensinskatten. Det är märkligt, inte minst då regeringen samtidigt vill att allt fler ska köra elbil.

Förenklat består elkostnaderna av tre delar; den förbrukade elen, transporten av el via elnät, samt skatt och avgifter till staten. Den sistnämnda delen står för cirka 45 procent av den totala räkningen.

Sedan elmarknaden avreglerades 1996 har elskatten nära fyrdubblats, från 9,1 öre per kWh till 34,70 öre. Staten tar dessutom ut moms på energiskatten vilket gör att den totala skatten blir 43,38 öre per kWh. Skatterna har regelmässigt höjts när elpriset gått ner.

Hög elskatt blir extra betungande för hushåll när priset på el är högt. Under 2018 ökade snittpriset på elbörsen med över 50 procent och nådde den högsta nivån sedan 2010. För en villa innebar det en ökad kostnad med upp till 7 000 kronor jämfört med året innan.

Men politikerna försöker rikta fokus mot elnätsbolagen och deras avgifter. Det är sant att elnätsavgifterna stigit på senare år. Men det är småpotatis jämfört med politikernas skattehöjningar. Regeringen vill nu att elnätsbolagen ska sänka priset uppemot 20%, vilket skulle sänka kostnaden för en villaägare med uppemot 1 000 kronor. Men att regeringen själv höjt elskatten för samma husägare med cirka 1 400 kronor på bara tre år talas det tyst om.

Miljöskatter kan rätt utformade vara bra men elskatten gör det rentav dyrare att vara miljövänlig. Svensk elproduktion är i det närmaste koldioxidfri och det finns inga miljöskäl som motiverar den höga skatten. Det är uppenbart en rent fiskal skatt vars syfte är att dra in så mycket skattepengar som möjligt till statskassan.

Energiöverenskommelsen 2016 vars mål är 100 procent förnybar elproduktion 2040 medförde höjd elskatt 2017 och 2019 utöver ordinarie indexering. Därför finns det skäl för den oro som råder inför Januariöverenskommelsens kommande gröna skatteväxling på 15 miljarder kronor. Eftersom elskatten står för cirka en tredjedel av dagens miljöskatter är det troligt att elräkningen kommer bli ännu dyrare framöver.

Samtidigt som staten drar in kovan på vår elkonsumtion lägger politikerna miljardbelopp på subventioner som ska få oss att välja klimatsmart. Men om syftet är att gynna miljövänliga alternativ skulle det vara bättre att sänka elskatten än att betala tillbaka delar av elräkningen genom olika slag av subventioner.

Det är hög tid att syna elräkningen. Ännu högre elskatt vore ett svek mot alla hushåll som redan betalar halva sin elräkning i skatter och avgifter. Och om politikerna vill få medborgarna att köpa elbilar istället så bör elskatten sänkas istället för att skylla på elbolagen. Att skatten på grön el nästan är lika hög som skatten på bensin är stötande.

Läs mer om