Oftast beror det höga motorljudet på att originalljuddämparen är borttagen och ersatt med "Shortshots" eller raka rör som inte alltid hör till ovanligheten. För att klara besiktningen byts det till original avgassystem eller till en så kallat ”besiktningsljuddämpare”.
Den mest kända ”ljudöverträdare” är en viss amerikansk motorcykel, både ny som äldre modell, som oftast har ett högt avgasljud och framförs mestadels av medelålders män.
Dagens motorcyklar har som nya en avgasljudnivå klarat under stipulerad ljudnivå på max 103 dB(A) i Sverige som i EU. Detta gäller alla helfordonsgodkända fordon från juni 1999. Före detta datum och fram till november 2004 fanns en övergångsperiod där motorcyklar inte nödvändigtvis var helfordonsgodkända, då det vid tiden inte fanns några EG-direktiv bland annat om avgasemissioner och var då upp till tillverkarens ansvar att följa myndighetskraven. Efter november 2004, är alla motorcyklar helfordonsgodkända.
Helfordonsgodkänt fordon inom EU, innebär att inget på fordonet som har med miljö, avgasljud eller säkerhet får ändras eller utbytas. Ska man hårdra detta, så får man inte ens byta till annan däckdimension än vad som står i fordonets registreringsbevis.
Varje Mc av årsmodell 1920 eller senare ska ha ljuddämpare. Vilken nivå som gäller för utvändigt fordonsbuller anges i TSFS 2021:11, kapitel 3 - 5 & 8 paragraf.
I Vägverkets föreskrifter VVFS 2003:23, kapitel 9 paragraf 3 säger att avgassystem och ljuddämpare ska vara godkänd enligt EU-direktivet 97/24/EG, och ha den märkning som då krävs.
En helfordonsgodkänd motorcykel har en tillverkarskylt fastsatt på ramen, där decibelnivå vid ett visst varvtal är angivet, denna nivå får inte överskridas med mer än 5 decibel (A). Enligt lag får en motorcykel inte låta mer än 103 dB(A).
I dag gäller att ljuddämparna måste vara märkta enligt EU/E standard för att få användas i trafik. Att ändra på ljuddämparen eller att plocka ur innanmätet är därför inte tillåtet.
Bestämmelser är olikt i olika länder. Kör man till exempel motorcykel i Tyskland och blir stoppad i en trafikkontroll, utfärdas körförbud om inte motorcykeln har original eller typgodkänd ljuddämpare monterad, krävs att ett EC-intyget uppvisas, om inte beslagtas ljuddämparen/ljuddämparna, vilket innebär att du inte kan köra, förrän en originaldämpare är monterad och motorcykeln besiktigad och godkänd.
Svårt att stoppa mc-buller
I dagens trafik finns en del motorcyklar med onormalt högt avgasljud, skriver Boo Nilsson.
Det höga motorljudet på vissa motorcyklar beror ofta på att originalljuddämparen är borttagen.
Foto: Grøtt, Vegard Wivestad
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.