Upprätta en plan för bättre bemötande

Kommunen måste upprätta en plan

Kommunen behöver inleda ett förändringsarbete som inkluderar både politiker och tjänstemän, där förhållningssätt och bemötande av kommunens invånare bör vara i fokus, skriver signaturen Företagare och föreningsaktiv.

Kommunen behöver inleda ett förändringsarbete som inkluderar både politiker och tjänstemän, där förhållningssätt och bemötande av kommunens invånare bör vara i fokus, skriver signaturen Företagare och föreningsaktiv.

Foto: Anders Liljestrand

Insändare2021-10-08 05:45
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Vi läste nyligen om föreningars missnöje med bemötandet hos upplevelseförvaltningen och kommunens dalande plats i Svenskt Näringslivs rankning av gott företagarklimat. Då främst på grund av tjänstemäns attityd mot företagande och service till företagen. Det är en bekräftelse av föreningarnas upplevelse av dåligt bemötande och en stor bedrövelse att se att dåligt bemötande verkar genomsyra kommunens förhållningssätt gentemot verksamma inom olika områden i kommunen, såväl föreningar som företagare. 

Dessa verksamheter är väldigt viktiga för kommunen, utan att förringa övriga kommuninvånare, för att kommunen skall vara en attraktiv kommun att bo, leva och vara verksam i. Att kommunledningen säger sig ta till sig kritiken och tar kritiken på allvar är inte tillräckligt. Det måste upprättas en handlingsplan som man bör vara öppen med och redovisa uppföljningsarbete. Att som nu lägga locket på leder endast till ökat missnöje. 

Att ha möten en gång med olika verksamheter leder ingenstans, utan det krävs ett rejält förändringsarbete inom hela organisationen. Ett förändringsarbete som inkluderar både politiker och tjänstemän, där förhållningssätt och bemötande av kommunens invånare bör vara i fokus. Ett förändringsarbete som börjar redan i fikarummet, hur talar vi om våra medarbetare och kommuninvånare? Raljeras det över personer och ärenden? Den tiden är förbi när man kan bete sig efter eget godtycke mot kommuninvånare och tro att det ska accepteras, det ska inte accepteras, av någon. En eloge ska utdelas till kommunens kontaktcenter som har förstått vad det handlar om och är ett föredöme för kommunen.