Kommentar till insändare av Mats Flodin och Monica Avås 30/10
Imponerande utveckling i Enköpings grundskola men inte lika positivt för gymnasieskolan menar ordförande i Utbildningsnämnden Mats Flodin (M) och ersättare Monica Avås (M) i en insändare.
Vi tycker alla att det är bra att vi kan se en positiv utveckling i Enköpings grundskolor. Att det där finns lärare som gör sitt bästa varje dag för att eleverna ska nå målen råder det inga tvivel om. Men att ni i denna hyllning har ett behov av att nämna gymnasieskolan som ett misslyckande är oförståeligt och ett uttalande på irrelevanta grunder.
Ni baserar grundskolans framgång på statistik över att andelen behöriga till gymnasiet var 90 procent och därmed är bättre än föregående år. Den påstådda negativa utvecklingen på gymnasiet baseras antagligen på att andelen elever som gick ut med gymnasieexamen 2021 var lägre jämfört med 2020, vilket stämmer. Men att jämföra den uppgiften med andelen gymnasiebehöriga från grundskolan är som att jämföra äpplen och päron.
Grundskolan och gymnasieskolan är olika skolformer. I grundskolan läser eleverna 17 ämnen varav godkänt i åtta ämnen ger behörighet till gymnasieskolan. På gymnasiet läser eleverna kurser där betyget E i 90 procent av kurserna krävs för gymnasieexamen. En elev som i grundskolan nått E i åtta ämnen kan alltså komma in på gymnasiet där eleven även ska läsa de nio ämnen som den saknar betyg i från grundskolan.
För oss som jobbar i skolan är det tydligt att vissa årskullar har bättre förutsättningar och når bättre resultat än andra. Det finns säkert flera förklaringar till det men det blir missvisande är när politiker jämför årets resultat med föregående år. För oss på gymnasiet är det en framgång när en kull går ut med högre resultat än det förväntade utifrån de förutsättningar de hade när de kom till oss. Det vill säga att man bör jämföra eleverna med sig själva och inte med vad eleverna i kullen innan presterade.
Det är också intressant hur ni lyfter ”rätt ekonomisk tilldelning” som en framgångsfaktor på grundskolan men jag vill påminna er om de sparbeting som ni lagt på gymnasieskolan; 12 miljoner 2020 och 5-6 miljoner 2021; de två pandemiåren. För mig känns det mer rimligt att anta att dessa åtstramningar skulle ha bidragit till gymnasieskolans negativa resultatutveckling än distansundervisningen.
Vi medverkar gärna till att bli Sveriges bästa skolkommun men när ni ger gymnasiet negativ publicitet baserat på irrelevanta jämförelser kommer det inte hjälpa oss. Gymnasieskolan är en egen skolform med egna förutsättningar och hos oss gör skolans personal och elever också ett utmärkt arbete.