Vi vill vara den bästa möjliga skolan för alla elever

Vi arbetar dagligen med att få varje elev att vilja gå till skolan och att lyckas då de väl är där, skriver Anders Härdevik.

Vi försöker vara den bästa skolan för alla elever, men vi lyckas inte alltid, skriver Anders Härdevik.

Vi försöker vara den bästa skolan för alla elever, men vi lyckas inte alltid, skriver Anders Härdevik.

Foto: JESSICA GOW / TT

Insändare2020-08-28 06:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Svar till insändaren "Den inkluderande skolan stöter bort elever" 22/8

Mamma M, tack för att du delar med dig och sätter fingret på en helt avgörande fråga: hur får vi alla elever att lyckas i vårt nuvarande skolsystem? På komplexa frågor finns det säkert enkla svar men dessa enkla svar leder sällan till varaktig förbättring. Utifrån skollagen arbetar vi dagligen med att vara den bästa möjliga skolan för alla elever. Vi lyckas inte alltid med det. 

Det viktiga för mig som verksamhetschef är att vi inte döljer situationer där vi misslyckas, utan tvärtom funderar sakligt och professionellt över hur vi kan lyckas bättre – för varje elev och i varje situation. Jag påstår att vi har kompetenta pedagoger och vi har ett kompetent ledarskap i våra skolor. Det är inte detsamma som att vi lyckas med alla elever.

Vi arbetar dagligen med att få varje elev att vilja gå till skolan och att lyckas då de väl är där. Känslan av otillräcklighet då vi inte lyckas går att ta på, den finns hos alla som arbetar för barns och elevers bästa. Det är inte möjligt, inte ens önskvärt, att kommentera enskilda elever i media. Jag lyssnar gärna på din och din ungdoms upplevelse av skolgången. Du är välkommen att kontakta mig genom kommunen via mejl, telefon eller för ett personligt möte.