Julen 2017 så skulle vi ha fått fiber inkopplat där vi bor i Svinnegarnstrakten. Inget har ännu hänt förutom att det sticker upp slangar i böndernas åkrar på dom mest lustiga ställen. Vad gör väl dessa slangar för nytta om dom inte kopplas in hos kunderna som har beställt fiber och som skulle ha det inkopplat till julen 2017.
Nu är det 2019 och IP-Only har inte hört av sig speciellt flitigt till beställande kunder. Den där avgiften på 19 900 kronor som det ska kosta att få fiber i huset blir den sänkt nu när vi är inne på 2019? Något borde väl ändå dom som har beställt fiber få i kompensation för sin långa väntan.
SVAR: Arbetet kommer att ske i år
Jag beklagar förseningen, vi arbetar hårt för att den ska bli så kort som möjligt, men har självklart förståelse för att kunderna vill ha fiber så fort som möjligt. Det är inte ovanligt att projekt kan ta flera år att färdigställa för aktörerna i fiberbranschen, då det är komplexa projekt med flera parter som påverkar – inte minst markavtalsförhandlingar och tillståndsprocesser som ligger utanför fiberoperatörernas kontroll. I Enköpingsområdet upplevde vi därtill kvalitetsbrister hos den dåvarande entreprenören. För att säkerställa kvaliteten, sade vi därför upp detta avtal, och sökte ny entreprenör. Detta arbete är nu slutfört, men medförde dessvärre förseningar.
Gällande kundens område har vi en byggplan. En tredjedel av de 1 000 hushållen har redan fått fiber installerat, och för resterande kommer arbetet ske under 2019. Denna information skrev vi till berörda kunder i december 2018.
Återigen, vi beklagar förseningarna. Många har redan fått fiber installerat, men vi är självklart inte nöjda förrän alla kan surfa på ett snabbt och tillförlitligt bredband. Jag vill avsluta med att tacka insändaren för värdefulla synpunkter, och samtidigt uppmana alla kunder som har synpunkter att kontakta oss. Det är så vi har möjlighet att ständigt förbättra vår verksamhet.