Vi vill också se ett tågstopp i Grillby – tids nog

Att ett tågstopp i Grillby inte kan genomföras omedelbart beror på flera faktorer. Men viljan finns, skriver ordförande i regionen trafik- och samhällsutvecklingsnämnd i ett insändarsvar.

Region Uppsala deltar redan i flera pågående utredningar om möjligheterna att förbättra tågtrafiken i Märlardalen och runt Enköping, skrivs i ett insändarsvar.

Region Uppsala deltar redan i flera pågående utredningar om möjligheterna att förbättra tågtrafiken i Märlardalen och runt Enköping, skrivs i ett insändarsvar.

Foto: Fredrik Sandberg/TT

Grillby2025-03-14 05:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Svar Regionen sviker Enköping – dags att sätta invånarnas behov främst

I en insändare kritiserar företrädare för Sverigedemokraterna Region Uppsala för att avslå motionen om att förlänga Bålstapendeln till Enköping och införa ett tågstopp i Grillby.

Till att börja med: det rödgröna styret i Region Uppsala ser ett stort behov av att förbättra förutsättningarna för tågtrafik på Mälarbanan. Men vi har också att förhålla oss till de planeringsprocesser som gäller för järnvägstrafik. Vill man påverka dessa så handlar det om att påverka regeringen, och där noterar jag att undertecknarna till insändaren representerar ett parti som ingår i regeringsunderlaget.

Region Uppsala deltar redan i flera pågående utredningar om möjligheterna att förbättra tågtrafiken i området. Tillsammans med Trafikverket och Region Stockholm analyseras bland annat effekterna av en förlängning av pendeltågen till Enköping inom studien ”ÅVS Bro – Bålsta”. Dessutom har regionen i sin nya persontågsstrategi pekat ut utvecklingen av tågtrafiken till Enköping som en del av ett framtida regionpendelkoncept, där tågen gör färre stopp och erbjuder snabbare restider mellan Enköping och Stockholm/Västerås. På längre sikt finns också ett utvecklingsscenario med uppehåll i Grillby.

Att detta inte kan genomföras omedelbart beror på flera faktorer. För det första krävs omfattande infrastrukturåtgärder i både Grillby och Enköping för att kunna hantera en förlängd pendeltågstrafik. För det andra saknas det i dagsläget konkreta planer på att köpa in fler pendeltågsfordon hos Region Stockholm (SL), vilket är en nödvändig förutsättning för att kunna utöka trafiken.

Det är bra att frågan om förbättrad tågtrafik engagerar, och vi delar ambitionen att göra pendlingen smidigare för de som bor utefter Mälarbanan i Uppsala län. Region Uppsala fortsätter tillsammans med Trafikverket och Region Stockholm att utreda hur tågtrafiken kan utvecklas på bästa sätt. Att säkra viktiga järnvägsinvesteringar kräver att man arbetar metodiskt och långsiktigt och utifrån ett helthetsperspektiv, och det är också så Region Uppsala arbetar med dessa frågor.