Området Prästens/ Kyrkoherdens fiskevatten har längre tillbaka i tiden varit en mindre sjö. Redan före byggnationen kände man till att det var ett ganska sankt markområde med höga grundvattennivåer och som avvattnades av ett mindre vattendrag, Skvalbäcken, som rinner vidare genom Korsängen och ut i Enköpingsån. Även på Korsängen uppstod denna gång mindre översvämningar i anslutning till Skvalbäcken. Vid tidigare tillfällen med höga vattenflöden i bäcken, norr om järnvägsbanken, har det hänt att flödet bromsats upp av den begränsade kapaciteten i rörledningarna under järnvägsbanken. Den stigande vattennivån har då kunnat balanseras genom högre vattenstånd i den intilliggande Järnvägsdammen.
Den ansvariga förvaltningen har planerat dagvattenflödets hantering under normala förhållanden. Det har man gjort med invallning och fördröjnings-dammar. Av kommunens dagvattenpolicy framgår bland annat att ”ny bebyggelse ska planeras så att framtida högre dagvattenflöden kan hanteras på ett hållbart sätt”.
Det har länge informerats och diskuterats hur man skall motverka konsekvenser av skyfall och extremväder. De flesta översvämningar kan förutses. De aktuella översvämningarna visar att kommunen behöver ta till sig informationen och att i vattenplaneringen vara mer förebyggande, särskilt i ett område, som tidigare varit sjöbotten och där grundvattennivån är hög.
Med pågående klimatförändringar kan man i framtiden räkna med högre risk för extrema flöden i bäcken och snabb avrinning från hårdgjorda ytor. I dagvattenplaneringen för området behöver man räkna på flödesbromsande åtgärder från bäckens källområden ned till Enköpingsån och där, även med hänsyn till Mälarens reglering i förhållande till Östersjön. Det har inte gjorts och vem står för översvämningens kostnader?