Banan är en nödvändig förutsättning för en effektiv integration av arbets- och bostadsmarknaderna i norra delen av Mälarregionen. I början på 1980-talet insåg framsynta politiker detta och år 1992 slöts ett avtal mellan staten och de regionala intressenterna med krav på restider och kapacitet.
Den första etappen var färdigbyggd 2001 och många boende i Enköping reser idag på Mälarbanan för att ta sig till jobbet. De regionala intressenterna ansåg att staten inte hade uppfyllt sin del av avtalet gällande restider och stämde staten 2003. Konflikten bilades 2008. En uppgörelse skedde om att regeringen skulle bygga Citybanan under centrala Stockholm och att staten ansvarade för att bygga fyra spår de 17 kilometrarna från Kallhäll till Tomteboda om regioner och kommuner bidrog med 2000 miljoner kronor. Arbetet med planer och tillstånd skulle bedrivas så att bygg¬start kunde ske senast 2019.
Byggstarten som skulle ske senast 2019 har ännu inte skett p g a problem med planarbetet i Sundbyberg. Trafikverket bedömer att planer och tillstånd förhoppningsvis skulle kunna vara klara 2028. Byggstarten för tunneln under Sundbyberg skulle då kunna ske 2032 och bygget skulle kunna vara klart omkring åtta år senare, alltså runt 2040. Med tidigare erfarenheter i minnet så skulle det mycket väl kunna bli ytterligare fördröjning, kanske till 2043 eller 2045. Ingen vet.
Totala tiden för hela processen från konstaterat behov till en förbättrad järnväg skulle då ta cirka 60 år! Pendeltåg och regionala tåg kan inte få det utrymme som krävs och Enköpingsborna får längre restid in mot Stockholm. Investeringarna som redan skett kan inte utnyttjas till fullo. Alltså ett dåligt utnyttjat redan investerat kapital! Tåg och resenärer fastnar i köer. Känsligheten för störningar är stor. Integrationen av Mälarregionen blir fördröjd och kan inte utvecklas så som överenskommits.
Så här kan det rimligen inte få gå till. Det är ett starkt underbetyg för de processer som samhället har skapat och driver. Förtroendet för samhället eroderas när det inte sker åtgärder för att hålla tidsplanen för demokratiskt beslutad samhällsviktig infrastruktur. Någon måste slå näven i bordet för att få saker att ske betydligt effektivare och snabbare. Det behövs skyndsamma åtgärder och ett arbete på att ändra regler och arbetssätt för framtiden.
Pendlare från Enköping lämnas i sticket
Planerings- och tillståndsprocesserna för att bygga ny infrastruktur tar orimligt lång tid. I synnerhet gäller det Mälarbanan, enligt insändarskribenterna.
Bilden är från invigningsdagen av Mälarbanan men den fortsatta utbyggnaden dröjer, allt för länge, enligt insändarskribenterna.
Foto: Jan Collsiöö
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.