Höjd hastighetsgräns för 15-åringar ett frihetstecken

För oss som värnar om individens frihet och möjlighet att ta ansvar, är beskedet från EU om A-traktorer om en utveckling som främjar självständighet. Det skriver moderata företrädare i en insändare.

Hastighetsgränsen för A-traktorer bör också ses som en rimlig justering, skriver företrådare för Moderaterna i Enköping.

Hastighetsgränsen för A-traktorer bör också ses som en rimlig justering, skriver företrådare för Moderaterna i Enköping.

Foto: Fredrik Sandberg/TT

Trafik2025-03-29 05:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Moderaterna i Enköping ser positivt på beskedet som kom från EU gällande de svenska A-traktorerna och dess reglering, det är ett viktigt steg i att bevara ungdomars frihet. EU:s besked om att behålla åldersgränsen för att köra A-traktor vid 15 år och höja hastighetsgränsen till 45 km/h är ett positivt erkännande av de verkliga behov och omständigheter som unga människor står inför.

För oss som värnar om individens frihet och möjlighet att ta ansvar, är detta en utveckling som främjar självständighet. Ungdomar ska inte hindras från att få ett praktiskt och rimligt transportalternativ när andra alternativ, som mopedbilar, är ekonomiskt oöverkomliga för många. Att kunna köra en A-traktor ger ungdomar ett sätt att ta sig till skola, jobb eller sociala aktiviteter på ett tryggt och självständigt sätt.

Att EU nu anpassar reglerna för att bättre passa Sveriges kultur, behov och förutsättningar är ett steg i rätt riktning. För oss som värnar om individens rätt att fatta beslut och ta ansvar, handlar detta om att ge unga människor möjlighet att göra just det. Den sociala dimensionen av epakulturen, där ungdomar samlas och interagerar, bör också ses som en viktig aspekt av detta beslut, då det stärker deras känsla av gemenskap och ansvar.

Säkerheten är givetvis en viktig aspekt av denna förändring. Kravet på ett särskilt körkort och uppkörning för att få köra A-traktor är ett bra sätt att säkerställa att ungdomarna är väl förberedda för att köra ett fyrhjuligt fordon. Detta bidrar till en säkrare trafikmiljö för både ungdomarna själva och andra trafikanter, och visar på ett ansvarstagande som vi bör främja i alla delar av samhället.

Hastighetsgränsen för A-traktorer bör också ses som en rimlig justering. Dessa fordon, byggda på riktiga bilar, erbjuder ett starkare skydd än mopedbilar, som ofta är osäkra och byggda av plast. Höjningen av hastighetsgränsen till 45 km/h är därför en naturlig och positiv förändring som gör det möjligt för A-traktorer att trafikera vägarna på ett effektivt sätt, utan att skapa onödiga hinder för andra trafikanter.

Sammanfattningsvis ser vi Moderater detta som en välkommen reform som stärker ungdomars frihet och ansvar, samtidigt som den säkerställer att trafiken förblir säker och effektiv. Det är ett exempel på hur politik kan möta de verkliga behoven i samhället samtidigt som den beaktar individens rätt att fatta egna beslut och agera på ett ansvarsfullt sätt.