Från Enköpings-Posten till EnköpingsPosten

Enköpingsposten byter inte namn men form och stavning av tidningsnamnet. Från och med nu är vi ett streck mindre.

Enköpings-Posten

Enköpings-Posten

Foto: Fluid

Media2024-10-01 11:00
Det här är en krönika. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Vad betyder en logotyp? Allt eller inget är kanske svaret. Det finns mängder av varumärken som du på bara någon sekund känner igen och associerar saker till. Kanske positivt, kanske negativt beroende på tidigare erfarenheter. I många fall behöver du bara se en liten del av loggan för att veta vilket företaget är.

Enköpings-Postens logotyp har funnits sedan papperstidningen grundades 1880. Sannolikt är den ett av Enköpings mest kända varumärken. Med en utformning från förrförra århundradet signalerar den just historia, men också trovärdighet och nyheter på papper. Det visar den undersökning som vi låtit göra för att få en bild av hur vi uppfattas.

Vår historia är viktig och trovärdighet, det journalistiska oberoende, är allt i en tid där information aldrig varit så snabb och lättillgänglig och det inte är självklart att kunna veta vad som är sant eller osant. 

Vi vill att du ska associera oss med trovärdighet och oberoende också i fortsättningen när vår logotyp på digitala plattformar nu förnyas. Den historiska grunden har fått en handpåläggning som vi bättre tycker passar i nya sammanhang där du läser våra nyheter: som i mobilen, på surfplattan, i vår app eller i sociala medier.

Samtidigt tog vi bort bindestrecket: Enköpings-Posten blev EnköpingsPosten.

Språkvän av ordning kan säga att så där skriver man inte. Med stor bokstav mitt i ordet. Det är helt sant. Men det är också skillnad på skriven text och en logotyp. I skriven text kommer tidningsnamnet i fortsättningen att skrivas just Enköpingsposten. 

Medan logotypen är EnköpingsPosten.

Hade vi lanserat bokstavsförändringen i universitetsstaden några mil norrut hade det blivit akademisk läsarstorm. 

Men Enköping är som bekant inte Uppsala. Enköping är bättre än så.