I tre år har franska Spiders jobbat på "Greedfall". Inspirationen kommer från 1600-talets utforskarlust, när – ur ett europeiskt perspektiv – nya världar upptäcktes.

Vi har läst många böcker om utforskare på 1600-talet som åkte till nya länder, och fann nya djur och växter. Det var en tid som präglades av allt det nya som upptäcktes långt borta, säger spelets regissör Claire Léger.

Tidsepokens inspiration märks i kläder och utrustning, men också tematiskt, exempelvis kring kolonialism.

Artikelbild

| Siora är en av följeslagarna i "Greedfall". Hon tillhör urinvånarna på ön, som inspirerats av bland annat de keltiska gallerna. Pressbild.

Det finns så klart en del likheter med europeisk kolonialism, men det är inte huvudtemat, säger Léger.

Många val

Lika mycket som världen påminner om 1600-talet, så skiljer den sig åt från verkligheten. "Greedfall" är nämligen främst fantasy, med monster, mystik och magi. Den gamla, krigsdrabbade världen har drabbats av en sjukdom, och botemedlet tros finnas på ön Teer Fradee. Där har den gamla världens tre rivaliserande länder slagit upp sina pålar. Med i leken finns också två gillen, legoknektar och sjöfarare, liksom ursprungsbefolkningen, yecht fradí. Folket har inspirerats av keltiska galler och aboriginer, har en nära relation till naturen och ett eget språk som Spiders tagit in en lingvist för att skapa.

Det finns ett anseendesystem med de olika fraktionerna på ön. Du kan förtjäna och förlora anseende hos dem, vilket kan få betydelse senare i spelet. Det finns fler än 70 olika slut, med båda stora och små skillnader, säger Claire Léger.
Artikelbild

| Claire Léger, regissör vid franska Spiders som utvecklat "Greedfall". Pressbild.

Många val

Huvudpersonen De Sardes reser som en sorts diplomat till ön med det ultimata målet är att hitta botemedlet.

Artikelbild

| "Greedfall" behandlar teman som utforskande och kolonialism, fast i fantasytappning. Pressbild.

Vi ville ge spelaren känslan av en person som kommer till ett nytt territorium, som folk gjorde på 1600-talet när de kom till nya platser. Som spelare utforskar du de olika regionerna, där du kommer att möta små och stora monster, säger Léger.

"Greedfall" är ett spel som tar valbarhet på allvar. Spelaren bestämmer själv kön, utseende och vilken typ av krigskonster De Sardes till en början ska fokusera på. Erfarenhetspoäng som samlas kan användas till att lära sig nya färdigheter, attribut och talanger. De sistnämnda är intressanta, då de dels handlar om sociala aspekter, som diplomati och intuition, men även möjligheten att dyrka upp dörrar och förstöra väggar.

Artikelbild

| "Greedfall" har inte en helt öppen spelvärld, men dess banor ska ändå locka till utforskning. Pressbild.

Du måste välja, för mot slutet av spelet kommer du kanske ha låst upp 60–80 procent av förmågorna, säger hon.

Fem olika förjeslagare

Ytterligare val är kopplade till De Sardes fem följeslagare, som alla har egna uppdrag knutna till sig. De hjälper dels till i strider, men kan också ge andra effekter. Relationsbyggande beskrivs som viktigt, och romanser är möjliga. Spelaren väljer två följeslagare åt gången.

Urinvånaren Siora är en helare, medan rollfiguren Kurt är mer som en stridsvagn och bättre att ha vid din sida om du möter stora monster. Aphra är en forskare och bra på att analysera situationen. De kan inte dö under spelet, men de kan lämna dig, förklarar Clarie Léger.

TT: Vad har varit svårast under utvecklingen?

Det här är Spiders hittills största spel, men vi är ingen stor studio, utan omkring 40 personer. Att göra ett så stort och komplext spel med fler än 80 uppdrag som alla fungerar tillsammans har varit utmanande med en så pass liten grupp, säger hon.

"Greedfall" är ute nu till Playstation 4, Xbox One och pc.