Förbindelserna mellan stad och land blir fÀrre i och med den planerade flygskatten. Det slÄr Stockholms handelskammare fast i sin rapport Flygplatsdöden. Och det Àr ett av mÄnga fler problem som en skatt pÄ flygresor för med sig.
NÀr regeringen i mars meddelade att en flygskatt stod pÄ dess agenda var avsikten tydlig: flygresorna ska bli dyrare och dÀrmed fÀrre. Skattens effekt pÄ miljön, som Àr det övergripande mÄlet, berÀknas dock bli marginell, enligt bland annat NaturvÄrdsverket. Det viktigaste anses i stÀllet vara signaleffekten. Och signalerna frÄn flygskattens föresprÄkare Àr mycket tydliga, inte minst tack vare ordförande i riksdagens trafikutskott Karin Svensson Smiths (MP) uttalande att ett av syftena med skatten Àr att vissa svenska flygplatser ska lÀggas ned.
Just det syftet med flygskatten kommer att uppnÄs, förklarar Stockholms Handelskammare i sin rapport. Framförallt sju flygplatser ligger i farozonen för nedlÀggning, dÀribland Jönköping och Karlstad. Dessa flygplatser Àr redan i dag subventionerade av kommunerna. Med flygskatten kommer avgÄngarna att bli fÀrre och resornas pris högre, vilket gör det svÄrt att motivera fortsatta bidrag.
Med nedlagda flygplatser följer ocksÄ samhÀllsekonomiska konsekvenser i regionen. Möjlighet till flygresor Àr till exempel en viktig aspekt för företag som etablerar sig pÄ nya platser, vilket leder till ytterligare nackdelar för de kommuner som Àr i riskzonen. Totalt berÀknar Stockholms Handelskammare att uppemot 10 500 arbetstillfÀllen kring Jönköping och 6 800 kring Karlstad kan försvinna om respektive flygplats lÀggs ned.
Regeringens politik innebÀr alltsÄ att det snabbaste transportmedlet vi har försvinner för mÄnga. Det drabbar framförallt landsbygden, dÀr de allmÀnna fÀrdmedlen redan Àr sÀmre, samtidigt som vÀgen och dÀrmed tiden till mÄlet Àr lÀngre. TÄgen har dessutom tyvÀrr stÀmpeln att vara oförutsÀgbara nÀr det gÀller ankomsttid, vilket gör att mÄnga vÀljer bort det alternativet. DÀrför kommer minskade möjligheter till flygresor att leda till att fler tar bilen i stÀllet.
För att minska utslÀppen frÄn flygplan utan att försvÄra för resenÀrerna finns en mÀngd andra ÄtgÀrder för regeringen att vÀlja bland. Stockholms handelskammare föreslÄr till exempel investeringar i biobrÀnsle för flyg och en internationell samordning över luftrummet, sÄ att flygen kan ta rakare och snabbare vÀgar till sina mÄl. Men regeringen har uppenbarligen bestÀmt sig för att det Àr resenÀrerna som ska göra uppoffringar.
Att satsa pÄ bÀttre och snabbare tÄg för att fler ska vÀlja det fÀrdmedlet Àr en sak, men att göra flygresor svÄrare för mÄnga Àr en helt annan. Möjligheten att ta det snabbare alternativet Àr helt avgörande för mÄnga privatpersoner och företag. Flygskattens största effekt blir dÀrför en missgynnad landsbygd, dÀr vÀgen till ut i vÀrlden blir Ànnu lÀngre.