Hälften av all svensk ull bränns upp eller kastas. Den insikten fick ägarna bakom Rodens Ullbruk att starta ett företag som skulle födas ur ett hållbarhetsperspektiv. Att ta vara på ullen genom att spinna garner som förädlas till lokalt producerade produkter. Får måste klippas minst en gång om året enligt lag, så ull finns så länge det finns får.
- Vi visste att folk ville ha garn och att fler fårägare ville göra något bättre med ullen. Almi har sett potentialen och hållbarhetsaspekten i det här sedan dag ett, säger Annkristin Hult, vd på Rodens Ullbruk.
”Proffsiga rådgivare som har peppat, stöttat och funnits där”
Men att starta ett ullspinneri är lättare sagt än gjort. Det kräver kunskap om hantverket och kapital till maskiner. Det förstnämnda hade de fyra grundarna lång erfarenhet kring. Det sistnämnda finansierade de själva till hälften och resten av kapitalet gick Almi och banken in med.
Men det var inte finansieringen som fick Annkristin Hult och de andra delägarna att kontakta Almi. De gjorde sin affärsplan utifrån Almis mallar och ville få feedback från rådgivarna innan verksamheten drog igång. Snart fick de även hjälp att identifiera och analysera styrkor, svagheter, målgrupper och hållbarhetsfrågor.
- De är proffsiga rådgivare som har peppat, stöttat och funnits där. Vi har haft en god relation under hela resan och följs fortfarande åt. De har inte lämnat oss än, säger Annkristin Hult.
Stöttade när kostnaderna drog iväg
Mitt i uppstarten dippade den svenska kronan. Det blev svettigt för Rodens Ullbruk som höll på att köpa in dyra maskiner från Italien.
- De var ett jättebra stöd när maskinparken plötsligt blev mycket dyrare och hjälpte oss att utöka och lägga om lånet, säger Annkristin Hult.
Som så många andra företagare ligger entreprenörernas expertis i den huvudsakliga verksamheten snarare än företagsekonomi, vilket kan skapa en otrygghet i stormiga ekonomiska tider.
- De har pratat med oss på vårt språk så att vi förstår, vilket inger förtroende. Det måste man kunna göra när man jobbar med människor inom många olika branscher, säger Annkristin Hult.
Att starta företag kräver mod
Alla fyra delägare har vid flera tillfällen fått lära sig hur de kan jobba mot Agenda 2030, de globala målen för en hållbar utveckling.
- Tack vare det står vi på samma grund. Vi har hört samma saker samtidigt och kan återkoppla till det vi sa på mötena, säger Annkatrin Hult.
Hon menar att Almis stöd har varit till stor hjälp på ullbrukets resa. Till och med avgörande.
- Vi är inga ungdomar. Vi har stor erfarenhet av företagande och vi var säkra på att den utrotningshotade kunskapen om vårt hantverk behövde räddas. Men att våga satsa kräver mod och när Almi kom in och trodde på oss blev vi stärkta. Vi har hela tiden känt att de håller om oss, säger Annkristin Hult och fortsätter:
- Vi hade inte kunnat göra det här utan Almi. De kom in i vårt liv precis i rätt tid.
Mer om Almi
Vill du också få koll på företagets ekonomi och lönsamhet?
Almi hjälper dig att förstå dina ekonomiska förutsättningar och möjligheter. Vi har regelbundna workshops, seminarier och strategigrupper, men även mycket individuell coaching.
Boka ett kostnadsfritt möte med oss som Rådgivare så kan vi prata om ditt nästa steg.
När du har träffat oss kommer du, oavsett intresse och kunskap inom företagsekonomi, att ha en tydlig och klar bild över ditt företags ekonomi samt en handlingsplan för just dina fokusområden.
Boka enkelt direkt via denna länk.
Här kan du läsa mer om varför du bör ha koll på företagets ekonomi.
Detta är ett exempel på företag som Almi jobbat med inom Framgångslyftet som är ett affärsutvecklingsprojekt i Östra Mellansverige med fokus på att förbättra de små och medelstora företagens hållbara tillväxt och konkurrenskraft. I projektet ska fler företag dra nytta av regionens prioriterade områden för smart specialisering samt utveckla förmåga till omställning, förnyelse och förändringsledning.
Vill du inspireras av fler företagare, gör du det här.