Vårdföretaget Continuum AB har överklagat IVO:s beslut om att återkalla bolagets tillstånd att bedriva hemtjänst och hemsjukvård.
– Vi tycker det är ett felaktigt beslut, Det är överklagat och vi väntar på inhibition i ärendet. Vi hoppas på svar direkt eftersom tidsfristen går ut den 2 maj, säger bolagets VD Edvard Camara till EP på fredagen.
Han menar att beslutet är djupt orättvist och felaktigt, både för bolagets kunder och de anställda och att IVO:s beslut tagits utifrån felaktiga och ensidiga uppgifter.
– Mycket av deras uppfattning bygger på krav som inte står i relation till krav för att få tillstånd inom området. Vi tar ett stort ansvar för att kontinuerligt säkerställa och förbättra kvaliteten i vår verksamhet, säger Edvard Camara.
IVO:s uppgifter om att Continuum har för få medarbetare med adekvat utbildning menar han inte stämmer.
– Uppgifterna bygger på ett missförstånd mellan bolaget och Västerås stad. Detta är andrahandsuppgifter IVO har fått som Västerås senare själva har redigerat. Vid en uträkning har vi sett att den faktiska andelen uppgick till 70 procent.
Enligt Edvard Camara har bolaget åtgärdat uppkomna brister och även visat att man tagit dem på största allvar.
"Avvikelser är en naturlig del av verksamheten och vi ser dem som en möjlighet till förbättring. Vår företagskultur präglas av en stark drivkraft av att identifiera, förbättra och förebygga framtida brister, vilket är i linje med vår ISO-certifiering och våra värderingar. Vi är fast beslutna att använda våra brister som lärdomar för att ständigt förbättra vårt arbete och säkerställa att både våra kunder och våra anställda får bästa möjliga upplevelse" skriver Edvard Camara i ett mejl till tidningen.
Beslutet att återkalla tillståndet menar Edvard Camara är baserat på information som IVO har samlat in och det är därför viktigt att Continuum har möjlighet att försvara sig och presentera sin sida av ärendet i domstol, något man upplever att IVO inte har gjort.
Continuums verksamhet i Enköping menar Edvard Camara har fungerat bra.
– Vi har haft avtalsuppföljning med Enköpings kommun som visar på att vi gör ett bra jobb och tar hand om våra kunder på ett bra sätt. Vi genomför kundundersökningar i enlighet med vår ISO-certifiering. Kundundersökningen bekräftar att vi levererar en mycket god hemtjänst till våra kunder vilket även avtalsuppföljningen med Enköping bekräftar, säger Edvard Camara.