För omkring ett år sedan sa mannen nej tack till att företaget skulle fortsätta med den städinsats som han hade beviljad. Sedan dess har mannen inte haft några insatser och därför inga kontakter varken med företaget eller Enköpings kommuns vård- och omsorg.
Det enda han hade var ett trygghetslarm som han dock inte använt sig av på länge.
Senast larmet testades av AVO, på uppdrag av kommunen, var den 27 november förra året.
Vid ett uppföljningsmöte i början av april ville AVO kontrollera varför mannen inte ville att den städning som han var berättigad till. När han inte svarade i telefon åkte personal till hans bostad där man hittade honom död.
– Det är verkligen tragiskt. Men som jag ser det hade dödsfallet inte kunnat förhindras, säger Murisa Blazevic, verksamhetschef vid Allas vård och omsorg.
Hon förklarar att kunder som har larm själva uppmanas att provlarma varje vecka. Några riktlinjer finns dock inte som säger att det måste göras. Mannen har inte larmat sedan dess.
Hur länge mannen legat död i sin bostad vet hon inte. Så snart det hela upptäcktes överlämnades saken till polisen.
Murisa Blazevic berättar att man grundligt undersökt all dokumentation för att se om något kunnat göras annorlunda.
Under tisdagen lämnade hon över dokumentationen till Enköpings kommun.
AVO har med anledning av det inträffade bestämt att själva provlarma alla kunders larm en gång i månaden, eller att kontakta kunderna via telefon för att kontroller att allt står rätt till.