Campingvaruhuset: "Bra säsongsstart efter två tuffa år"

En morgon låg det 1 700 beställningar på vattenreningstabletter. Hela lagret. Från lika många olika kunder. "Vi fattade inte vad det var frågan om", säger Gustav Henriksson, en av delägarna i Campingvaruhuset.

Butikschefen Fia Lindeqvist samt ägarna Christer Henriksson och Gustav Henriksson infällda på plats vid Campingvaruhuset i Sparrsätra.

Butikschefen Fia Lindeqvist samt ägarna Christer Henriksson och Gustav Henriksson infällda på plats vid Campingvaruhuset i Sparrsätra.

Foto: Anders Liljestrand

Enköping2024-04-14 05:00

Nyheten i korthet

  • Campingvaruhuset i Enköping upplever en stark säsongsstart efter två utmanande år präglade av pandemin och ekonomisk osäkerhet. Företaget, som satsade fullt ut på campingtillbehör för tre år sedan, har sett en ökning i intresset för camping och friluftsliv.
  • Efter att ha fyrdubblat storleken på sitt e-handelslager, planerar Campingvaruhuset på sikt att expandera sin verksamhet till Norge och Tyskland. För närvarande betjänar de e-handelskunder i Sverige, Danmark och Finland.
  • Företaget, som har blivit en turistdestination, har ett samarbete med Fjärdhundraland och har besökare från hela Sverige. Trots utmaningar ser ägarna positivt på framtiden, med e-handeln på uppgång och en plan att växa med butiksförsäljningen.

Han ser det som ett litet bevis i mängden på att företaget satsade rätt när man för tre år sedan bytte inriktning och satsade fullt ut på campingtillbehör. 

Från husvagnarna i Lådökorset, synliga i blickfånget längs riksväg 70 med en familjehistoria som går tillbaka till 60-talet, till satsningen på e-handel och större butik.

En dag i början av maj för två år sedan ringlade köerna långa till Campingvaruhusets entré. Nybygget var färdigt och e-handelslagret fyrdubblat i storlek. 

– Det var ett jättestort steg, men vi båda kände att vi var mest intresserade av att sälja tillbehör, som till exempel förtält som är en storsäljare, säger Gustavs pappa, Christer Henriksson.

undefined
Takboxens innehåll förvandlas snabbt till en sovplats. Christer Henriksson och Gustav Henriksson visar.

Pandemin innebar ett kraftigt ökat intresse för camping och friluftsliv.

– Folk stannade hemma och köpte på sig dyra saker istället för att resa utomlands. Sedan gick försäljningen ned när kriget kom, samtidigt som vi hade inflation och höjda elpriser.

Egentligen sämsta tillfället att göra den stora investeringen.

– Det har varit två rätt tuffa år, men den här sommarsäsongen ser väldigt bra ut. Det märker vi redan nu, säger de.

undefined
Preppingvaror som nödradio, att vara förberedd om krisen kommer, är en växande artikel på företaget i Lådö, Sparrsätra.

– Vi hade en liten monter på Stockholm Husvagn Husbil på Älvsjömässan för några veckor sedan och många handlare var väldigt positiva. Vi testade om vi ska vara med lite större nästa år. Det var ju första gången den arrangerades ihop med båtmässan också, fortsätter Gustav Henriksson.

Webbshoppen med lagret i Lådö finns även för e-handelskunder i Danmark och Finland.

– I framtiden planerar vi för att vända oss även till den norska och den tyska marknaden.

undefined
Christer Henriksson, en av ägarna till familjeföretaget Campingvaruhuset.

Har ni några lokala samarbeten?

– Ja, vi har gått med i Fjärdhundraland från och med i år.

Företaget, en mil norr om Enköping, har blivit en turistdestination. Ägarna berättar om besökare från hela Sverige, där en del övernattar på den stora parkeringen och hänger på låset när butiken öppnar.

– Det finns mycket plats, men varken el eller vatten. Samtidigt stör man inga grannar, så för oss är det ju jättekul.

Företaget har som mest haft drygt 30 anställda, men är nere på 20 idag.

undefined
Ett tält i takboxen, ett av campingtillbehören.

Satsar ni på att bli fler?

– Jag tycker att runt 20 anställda är en bra nivå för oss just nu. När vi var fler hade vi ju både vagnar och verkstad kvar fortfarande.

Vad tror ni om framtiden?

– Alla nya system börjar bli inkörda nu. E-handeln, som står för ungefär 75 procent, är på väg upp igen, men vi vill växa även med butiksförsäljningen. Det finns inte så många liknande, säger Gustav Henriksson.

Butikschefen Fia Lindeqvist har jobbat på Campingvaruhuset i fyra år.

– Jag kom in precis när coronan hade börjat och har varit med om omgörningen och utbyggnaden. Det märks att fler campar, fler vill bygga eget.

Hur ser trenderna ut inför sommaren 2024?

– Mycket heminredning för glamping (lyxcamping).

Hon tror också att vi kommer att se mer av Camp let-vagnarna, tältvagnar på enklare släpkärror, som med ett par handgrepp vecklas ut till sovplatser. Ett tillbehör är "takbox med sovplats".

undefined
E-handeln står för omkring 75 procent av företagets omsättning som man beräknar ska bli mellan 90 och 100 miljoner i år. Christer Henriksson och Gustav Henriksson, Campingvaruhusets ägare, berättar om två tuffa år i hela branschen, men att det har vänt uppåt nu.

Hur var det då med vattenreningstabletterna i början av artikeln?

Nyhetsinslag i media om att vara förberedd om krisen kommer, har utlöst våg efter våg av prepping och jakt på överlevnadskit som Enköpingsföretaget känner av. 

Fia Lindeqvist säger att man har ökat försäljningen av vattendunkar, små gasolbrännare, vevradio och "alla de här nödgrejerna".

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!