Ung & chef
Karriären startade tidigt för Catalina Enström. Psykisk ohälsa och bristande stöd i skolan gjorde att hon valde att hoppa av gymnasiet – men först såg hon till att hon hade ett jobb att gå till.
Efter ett lyckat möte på en jobbmässa i Stockholm dröjde det inte länge innan hon var anställd på snabbmatskedjan Max i Enköping.
– Jag jobbar väldigt bra i högt tempo och har mycket energi, så Max kändes bra helt enkelt, säger Catalina.
I dag har det gått drygt två år sedan hon började jobba i utlämningen där de förbereder brickor, och det gick snabbt att få ännu mer ansvar.
– Jag fick frågan om att bli driftledare redan efter första halvåret. Då var jag 16 och jag tänkte att jag absolut ville ha mer erfarenhet. Jag kunde inte få den rollen då eftersom jag inte var 18, men jag fick ändå börja lära mig och göra det cheferna gjorde.
Vad tänkte du när du fick den frågan och var så pass ung?
– Jag blev väldigt glad, för det visar att de litar på att jag kan bli en bra driftledare och hålla restaurangen i ett bra skick.
Catalina Enström har gått kurser och jobbar i praktiken redan som driftledare med chefspass, ansvar för bemanning, inventering, kassaräkning och allt annat vad det innebär. Officiellt är hon dock inte klar förrän den så kallade "uppkörningen" och det efterföljande testet är avklarade.
– Det är snart dags för det och när man är godkänd får man ha driftledarkläderna på sig.
En nackdel med att ha en chefsroll när man är så ung är att man inte alltid blir lyssnad på eller ibland blir motsagd av kollegor, enligt Catalinas erfarenhet. Hon har därför behövt växa in i rollen och hitta sätt att förbättra situationen.
– Det jag gör annorlunda är att jag säger två saker som ska göras och låter dem välja vilken uppgift de vill göra, sedan gör jag den andra. Det är för att de inte ska känna att jag bara bossar över dem och kollar på mobilen.
Har det funkat bättre än att direkt säga åt folk vad de ska göra?
– Ja det har det, men när det kommer in ny personal händer det fortfarande att jag blir ifrågasatt varför jag säger till dem att göra saker när jag inte har mina driftledarkläder än. Då syns det inte att jag har all den här extrakunskapen som jag har, säger Catalina.
När Catalina blickar framåt ser hon sig själv jobba kvar i servicebranschen.
– Jag tycker jättemycket om att jobba med service och i framtiden vill jag bli flygvärdinna. Innan dess vill jag plugga i några år och jobba med andra typer av serviceyrken också, som i butik till exempel.