Som EP berättat tidigare fick Taxi Enköping jobbet att köra de så kallade samhällsbetalda resorna (färdtjänst, skolskjuts, arbetsresor och omsorgsresor) åt kommunen de närmaste tre åren redan i våras.
Men den nuvarande entreprenören Cabonline tyckte att kommunens beslut var felaktigt och vände sig till förvaltningsrätten för en så kallad överprövning, en typ av överklagande. Bland annat menade Cabonline att Taxi Enköpings anbud på 21 miljoner per år, som var drygt fem miljoner lägre än deras eget, var så onormalt lågt att det borde ha ifrågasatts och förkastats av kommunen.
Förvaltningsrätten anser dock att priset inte är onormalt låg med tanke på att utgångsläget för Taxi Enköping är ett annat. Kommunens krav i upphandlingen är att samtliga fordon ska vara eldrivna och att det ska finnas laddstationer till dessa. Taxi Enköping uppfyller redan dessa krav medan Cabonline varken har laddstationer eller mer än 15 procent eldrivna fordon. Detta menar förvaltningsrätten kan ses som en rimlig förklaring till att Taxi Enköping klarar att driva verksamheten för 21 miljoner om året.
– Vi kommer inte att skära guld med det här kontraktet men det kommer att gå runt. Sen kör vi ju även sjukresor åt Region Uppsala och har en lojal privatmarknad med kunder som vill åka med oss, säger Jesper Petersson, företagets andra delägare.
Att ta över färdtjänsten, skolskjutsarna och de andra omsorgsresorna kräver mycket jobb. Ett 30 bilar och fem större fordon krävs för uppdraget och nu jobbar man med få till en planering som fungerar även för sjukresorna, som ju tillhör ett annat kontrakt. Medan Enköpings kommun alltså ställer krav på elfordon gör regionen ännu inte det så det gäller att pussla med fordon och förare.
Några nya bilar köps inte in. Däremot pågår arbetet med att hitta åkare som man kan knyta till sig som underleverantörer. Hur många dessa kan bli är i nuläget oklart. Häromdagen hade man en träff med åkare som idag kör åt den befintliga entreprenören.
– Många av dem har ju kört i Enköping länge. Men vi tar inte in alla, det är viktig för oss att ska fungera, säger Johan Petersson.
I och med det nya kontraktet passar man också på att byta ut det gamla trafikledningssystemet, programmet som växeln arbetar i idag. Alla personbilar ska dessutom utrustas med digitala takskyltar och skolskjutskyltar.
Alla i bolaget är laddade inför övertaget i mitten på augusti.
– Sen får vi nog räkna med att det kan bli lite stökigt vid uppstarten. Till exempel kanske barnen blir oroliga när de får andra chaufförer än de haft. Men vi finns ju här och kommer att jobba hårt för att lösa allt smidigt, säger administratören Maria Norberg.
Det är nu 14 år sedan som Taxi Enköping senast körde de samhällsbetalda resorna åt kommunen. Under tiden sedan dess har bolaget haft avtal med regionen om sjukresor. Att nu ta hem kontraktet i Enköpings kommun betyder mycket för företaget.
– Det finns inte ett taxibolag som överlever utan samhällsbetalda resor. Och tack vare att den Anders Gustavsson (förra vd:n) var så framsynt att han började satsa på eldrivna fordon så gick det nu vägen, säger Jesper Petersson.
Bolaget har i år funnits i Enköping i 90 år.