Efter drygt två år av hårt arbete är Mikael Borghult, 32, snart klar för lansering av det nya datorspelet Petrified Pawns. Under veckan deltar han i Steams Next Fest, ett digitalt evenemang där spelutvecklare får möjlighet att testa sina demos.
– Spelidén är unik. Jag har tagit två olika genrer och slagit ihop dem, säger han.
Petrified Pawns är ett schackliknande spel med tvisten att pjäserna strider mot varandra. Förutom schackpjäser som spelfigurer innehåller spelet både magi och monster.
– Pjäserna rör sig som i schack, så kungen kan bara gå ett steg i taget och drottningen åt alla håll men de har också olika styrka. I schack eliminerar man schackpjäserna på en gång men här strider de mot varandra i attacker med pilbåge eller eldbollar, förklarar Mikael Borghult.
Det var dock inte givet att det skulle bli ett schackspel.
– Det började som något helt annat. Det låter löjligt men det var som om rummet började tala till mig, om hur spelet ville bli. När jag bestämde att gubbarna skulle röra sig ett steg i taget, så blev det som på schack. Då gjorde jag om gubbarna till schackpjäser, säger han.
Det är en utmaning att få feedback på en dataspelsidé. Det behövs testpersoner som kan prova spelet. På så sätt kan spelutvecklare förstå hur spelet kan utvecklas eller om det ens är värt att bygga vidare på.
– Det är bara mina vänner som testat. Jag vill ha stark kritik, inte någon som är snäll och bara säger att det är bra.
På Steams Next Fest kan spelintresserade testa Petrifieds Pawns fem första nivåer. Mikael Borghult har en förhoppning om att spelet ska testas tusen gånger.
– Hittills är det cirka 200 personer som laddat ner demon.
Under tiden finslipar Mikael Borghult på de sista detaljerna. Alla 20 nivåer ska vara felfria inför lanseringen den 4 mars. Målet är att det ska bli en stor succé och att andra ska ta inspiration för att utveckla nya liknande spel.
– Om en originalidé blir en succé så vill många efterlikna det. Då kan det bli som en egen genre.
Det släpps tusentals spel under eventet men kvalitén är skiftande enligt Mikael Borghult.
– Vem som helst kan släppa spel men vissa sitter bara en månad. Jag har jobbat på detta i drygt två år, säger han.
Idag jobbar Mikael Borghult som väktare. Tack vare att han jobbar i skift kan han spendera hela veckor med att utveckla sitt datorspel. Drömmen är dock att jobba som spelutvecklare på heltid. Allra helst med egna spel.
– Jag gillar att göra saker själv. Man lär sig lite av allt, säger han.
Han har haft flera projekt igång men Petrified Pawns är det första spelet han ror i hamn.
– Det är lättare att påbörja än att avsluta. Man kan tappa intresset för att det tar så lång tid att utveckla något nytt. Då måste man pusha sig själv för att göra klart.
Att bli spelutvecklare har inte alltid varit givet utan något som vuxit fram. Han gick teknikprogrammet på Westerlundska gymnasiet där han fick testa design och 3D-grafik. Det lockade honom att plugga datorgrafik på högskolan i Gävle. Först år 2012 testade han spelutveckling.
– Jag tänkte att jag skulle syssla med grafik men sen fick jag några idéer på spel och lärde mig allt eftersom, säger han.