Enkätundersökning behöver fler svar

Fler brukare och anhöriga behöver svara på enkäten om hur nöjda kunderna är med kommunens insatser.

Svarsfrekvensen på Nöjd kundindexundersökningen av vård- och omsorgsförvaltningens insatser behöver bli högre.

Svarsfrekvensen på Nöjd kundindexundersökningen av vård- och omsorgsförvaltningens insatser behöver bli högre.

Foto: Pontus Lundahl/TT

Enköping2019-04-10 16:00

De verksamheter inom vård och omsorg som inte nådde upp till målen för Nöjd kundindex (NKI) har samtliga kommit in med en skriftlig redogörelse till förvaltningen där man analyserat resultaten för undersökningen.

De flesta verksamheterna ligger nära målen men vård- och omsorgsnämnden har mycket högt uppsatta mål, 4,3 jämfört med 3,0 som är godkänt enligt NKI.

Vård- och omsorgsnämndens ordförande Bitte Myrsell (M) tar resultatet av undersökningen med en viss reservation.

– Det finns marginaler för tolkningar i NKI. Vi får exempelvis väldigt olika svar på hur nöjd man är med maten, trots att den kommer från samma kök. Där handlar det troligen mer om hela måltidsupplevelsen, säger hon.

Framför allt är det svarsfrekvensen som brister i vissa verksamheter.

– Det primära är att få fler brukare och anhöriga att svara på enkäten så vi får ett jämförbart resultat nationellt. Vi ser problemet och frågan kommer bland annat att lyftas vid anhörigträffar, säger Bitte Myrsell.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om