Nu har kommunen fått en egen liten hjälpreda på deras hemsida. Hjälpredan heter "Kommun-Kim" och är en chatbot man kan ställa frågor om kommunen till. Namnet Kim står för "Kommunen Informerar Medborgaren".
Frågorna ställer man i en chatt med Kim och den är öppen dygnet runt.
– Det ingår i vår långsiktiga plan och vårt politiska mål att ha fler kommunikationskanaler, säger kommunikationschef Cecilia Toresäter.
Hur många som kommer att välja Kim istället för att ringa kontaktcenter, är svårt att avgöra.
– Men Kim är ett sätt att få information snabbare och hitta information som redan finns på webbplatsen. Vi hoppas på att man provar chatten innan man ringer.
Det är kommunen som tränat och lärt upp Kim med information.
– Det blir intressant sen när vi kan koppla den till öppen data. Då kommer man exempelvis att kunna skriva in frågan: "Hur varmt är vattnet i Bredsand?". Man kommer alltså kunna få svar på den typ av information som är aktuell just nu.
Ju fler som frågar Kim saker, desto mer kommer Kim lära sig.
– Om det är många som frågar efter något vi inte kan ge svar på, så får vi försöka lägga in det svaret. Vi kan också utveckla vår webbplats utifrån det folk frågar om.
Cecilia ser Kim som en bra, ny funktion.
– En bot kan aldrig ersätta en människa men det är en bra första kontakt.
När EP testar Kim klarar hen mycket. Men än så länge vet faktiskt inte Kim vem som är kommunstyrelses ordförande utan hänvisar till diverse bo(o)kningssidor...