641 parkeringsplatser finns totalt runt Resecentrum, de flesta på norra sidan om järnvägen.
Samtliga platser är avgiftsfria som ett led i att få pendlare att ställa bilen och använda tåg eller buss till jobbet i närliggande städer.
Men när parkeringsplatserna började fyllas oväntat mycket gjorde kommunens trafikplanerare en kontroll av bilarna och upptäckte att det var långt ifrån alla bilägare som parkerat där för att de pendlade.
– Det här är en parkeringsplats för dem som pendlar, det är inte meningen att andra ska stå där, säger trafikplanerare Maurizio Freddo.
En reglering behövs av flera skäl, menar han. När Älvdansen och även södra Myran byggts klart beräknar man att p-platserna inte kommer att räcka till. Avgiften är också ett sätt att styra trafiken med målet att biltrafiken i staden ska minska.
Undersökningen, som gjordes under två dagar i februari (se faktaruta), visade exempelvis att många bor bara några kilometer bort, vissa så nära som i Älvdansen. 50 procent av bilägarna bor mindre än 3,5 kilometer från Resecentrum.
Att pendlarparkeringen används av boende i Älvdansen tror Maurizio Freddo beror på att fastighetsägarna i bostadsområdet ännu inte anlagt de boendeparkeringar de utlovat.
– Då är det klart att de ställer sig på gratisparkeringarna vid tågstationen, den ligger ju väldigt nära, säger han.
På trafikavdelningen har man också upptäckt att lägenheter i exempelvis Hettemarkshuset marknadsförs på Hemnet med meningar som "En annan fantastisk fördel är den kostnadsfria pendlarparkeringen tvärs över gatan, vilket gör det enkelt och bekvämt för dig och dina gäster att parkera".
– Så här ska det förstås inte vara. Det är fastighetsägarnas skyldighet att ordna parkeringsplatser till sina boende, säger han.
Hans avdelning har nu fått i uppdrag att lösa problemet. Någon form av betalmodell kommer det att bli, säger han.
– Det ska vara gratis för dem som bor på landet och inte har tillgång till kollektivtrafik. Vi ska hitta en fungerande prismodell för övriga. Det skulle kunna vara en månadsbiljett som inte de som bor i närheten kan köpa, till exempel, säger Maurizio Freddo.
Förslaget ska vara klart att presenteras för kommunens tekniska nämnd i februari-mars nästa år. Tanken är att de nya reglerna ska börja gälla från årsskiftet 2024/2025.
Undersökningen
Genomfördes i februari. Den dag som bilarnas registreringsnummer kollades mot bilregistret hade pendlarparkeringen 74 procents beläggning.
7 procent (33 stycken) av bilarna tillhörde boende i Älvdansen, bostadsområdet ett stenkast bort. 17 procent (81 bilar) tillhörde ägare som bor 1-2 kilometer bort, 24 procent (114 bilar) tillhörde ägare som bor 2-3,5 kilometer bort, 7 procent (33 bilar) tillhörde boende i Bredsand, 24 procent (114 bilar) tillhörde boende på landet där kollektivtrafik saknas, 4 procent ( 19 bilar) tillhörde folk som bor på landet i närheten av kollektivtrafik, 5 procent (24 bilar) tillhörde boende i kransorter där kollektivtrafik finns och 12 procent (57 bilar) tillhörde ägare som bor i andra städer och, som man misstänker använder parkeringen som arbetsparkering.