Som EP tidigare berättat har detaljplanen godkänts av kommunens plan-, mark och exploateringsutskott och på tisdag är det dags för kommunstyrelsen. Eftersom en majoritet av kommunens politiker är överens talar mycket för att även fullmäktige senare i vår klubbar igenom förslaget.
Men alla är som sagt inte nöjda.
– Det finns ett antal frågor som hade behövt utredas i detaljplaneprocessen och det har man inte gjort. Då måste de sakerna behandlas i den kommande bygglovsprocessen, säger Magnus Hellmark.
Både han och bygglovschefen Christina Gortcheva menar att kompletterande utredningar i bygglovsprocessen med all sannolikhet kommer att innebära att Vi Invest inte kan få något "snabbt" bygglov efter att planen vunnit laga kraft.
– Vårt uppdrag är att se till så hotellet blir fungerande. Hanteras inte våra påpekanden i planprocessen kan vi sen inte släppa igenom de här delarna i bygglovet. Då får vi ta itu med utredningarna där, säger Christina Gortcheva.
Nämndens yttrande innehåller en rad påpekanden och man sammanfattar det hela med att platsen vid torget troligen är olämplig som placering om det inte går att förändra ett antal ingångsvärden.
En av de allvarligaste bristerna menar Christina Gortcheva är att det inte gjorts någon konsekvensutredning av trafiksituationen i området, kopplat till människors hälsa och säkerhet, olycksrisker och liknande.
– Har verkligen grannarna förstått att det ska backa lastbil efter lastbil in på gården mot baksidan? När man inte utrett detta i planen så vet man ju inte, säger hon.
Här finns en problematik, menar hon. I och med att trafikfrågan inte har belysts i detaljplanen har grannar heller inte kunnat ta ställning till situationen, samtidigt som förslaget nu är på väg att fastställas.
Planavdelningen har å sin sida gjort bedömningen att hotellet inte kommer att behöva mer än tre leveransdagar per vecka med tre leveranser per gång och att detta inte blir några betydande olägenheter för kvarteret.
– Vi tror inte att den bedömningen håller och vi behöver veta att det fungerar i verkligheten, säger Christina Gortcheva.
I området runt torget finns ett körförbud kvälls- och nattetid. Christina Gortcheva hade också velat att planen omfattade en utredning av hur den ökande trafiken kopplad till hotellet påverkar syftet med körförbudet. Här menar dock planavdelningen att syftet med körförbudet inte kommer att påverkas eftersom det rör genomfartstrafik och inte är tänkt att begränsa besökare till centrala Enköping.
Andra påpekanden som gjorts är exempelvis att marken i stattgropen kan innehålla föroreningar. En miljöteknisk undersökning har gjorts men miljöavdelningen anser inte att den ger en fullständig bild eftersom den inte omfattar föroreningar som exempelvis klorerade lösningsmedel och Pfas. Planavdelningen anser att eventuella ytterligare provtagningar kan göras senare, vilket inte ska vara något hinder för att planprocessen ska kunna genomföras.
– Vi kommer att ställa krav på provtagning av andra föroreningar också. Behövs det så kommer miljöavdelningen att kräva att det saneras, säger Christina Gortcheva.
Nämnden har framfört sina synpunkter under båda de dialogtillfällen (samråd och granskning) som hållits, då myndigheter och allmänhet fått lämna synpunkter på förslaget. Man anser dock inte att någon större hänsyn tagits till deras påpekanden.
Kan de här frågorna göra att ni säger nej till bygglovet?
– Nej, vi ifrågasätter inte projektet. Rätten att bygga fastställs ju i detaljplanen. Men det måste fungera också och det är det vi ska se till, säger hon
Det är bygg- och miljöavdelningarna som skrivit yttrandet på delegation från miljö- och byggnadsnämnden. Nämnden backar dock upp yttrandet som ifrågasätter förslaget, trots att de blågröna partierna vill att detaljplanen ska antas. Även ordförande Magnus Hellmark kommer att rösta för ett antagande.
– Jag står absolut bakom det men sådan är processen, vi har lämnat över vårt yttrande och berättat om de förändringar som vi hade velat se i planen. När det inte hörsammas så blir det bara senare i processen som vi får ta det, säger han.