Kaos under räddningsarbetet på E18: "Irriterande"

Situationen på E18 beskrivs som kaotisk. Den enorma räddningsinsatsen utanför Enköping hämmades av oklarheter och stora svårigheter att kommunicera på en överbelastad kanal.
"Tillkallade resurser får betydande problem", står det i räddningstjänstens rapport.

Räddningsarbete på E18

Räddningsarbete på E18

Foto: Räddningstjänsten

Enköping2025-07-04 05:00

I det hårda vintervädret utvecklas snabbt singelolyckan på E18 till en av Sveriges värsta masskrockar någonsin. Räddningsinsatsen 15 februari blev massiv och i räddningstjänstens insatsutvärdering framträder en bild av inledande kaos och stora svårigheter i kommunikationen.

En ensam ambulans som redan har en patient lastad hamnar mitt i röran på E18 utanför Enköping. Det är de som kan ge de första rapporterna ur räddningsinsatsens perspektiv och de beskriver ett kaos med bilar och skadade människor, där omfattningen av krocken ökar allteftersom.

Beslut om stora räddningsresurser tas snabbt och ambulans, polis och räddningstjänst skickar stora resurser till platsen. Men det stora antalet enheter, olyckans omfattning och den stora geografiska omfattningen gör att det är svårt att kommunicera.

Tillkallade resurser får betydande problem att ta sig fram till olycksområdet pga oklarheter i kommunicering, vilka på-/avfarter som gick att använda, samt att resurser från öster fastnade i kö, står det i rapporten.

Sammanträde E18
Sammanträde E18

Enheter från olika instanser beskriver liknande problem kring att kommunikationskanalen är kraftigt överbelastad där de anslutande enheterna söker information och uppdaterar sig om händelseutvecklingen.

Under framkörning kommer en mängd information från olika enheter och det uppfattas som irriterande, ambulans går in och påpekar detta att det är för mycket prat på tilldelad samverkanskanal.

Vissa resurser vittnar om svårigheter att urskilja och förmedla korrekt information. Trots dessa bekymmer konstaterar rapporten att det totalt sett genomfördes ett snabbt och strukturerat arbete, där rutin och erfarenhet beskrivs som en framgångsfaktor. En händelse likt masskrocken kan inte räknas som en normal händelse.

Sammanträde på E18
Sammanträde på E18

Vid tidpunkten för masskrocken är ett stort antal enheter och ledningsresurser upptagna på andra håll. Bland annat på den mindre masskrocken som uppstått på E4 utanför Uppsala tidigare under dagen. Dessutom inkom flera larm om andra trafikolyckor i länet i den kraftiga halkan.

Ute på E18 är det svårt att få till ett samlat ledningsmöte där samtliga ledningsfunktioner är samlade. Inledningsvis hålls ett enklare möte för hur insatsen ska läggas upp. Senare utlyses ett ledningsmöte där räddningstjänsten och polisen deltar, men sjukvårdens ledningsambulans/medicinskt ansvarig inte är delaktig. Det beskrivs i rapporter som en brist i det fortsatta arbetet, vilket resulterar i oklarheter i det fortsatta arbetet med avtransport av skadade, omhändertagande av lindrigt skadade, men också av uppsamlingsplats och avtransport för icke skadade.

Förödelsen vid masskrocken på E18
Förödelsen vid masskrocken på E18
Förödelsen vid masskrocken på E18
Förödelsen vid masskrocken på E18

Rapporten lyfter ett antal förbättringsförslag kopplat till masskrocken. Det innefattar bland annat effektiv kommunkation där vikten av välfungerande kommunikationsvägar lyfts. Därutöver poängteras bland annat också vikten av samordnade beslut och tydliga roller och ansvar.

Den utmanande räddningsinsatsen pågick i ungefär fyra timmar på E18. Då har samtliga trafikanter lämnat olycksområdet och ett stort bärgningsarbete tar vid.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!